lørdag den 19. august 2017

Mylys


Jeg havde ikke det store behov for at se på garn i Hamborg. Alligevel synes jeg at vi var nødt til at lægge vejen forbi en garnbutik eller to.. bare fordi.





Om ikke andet bragte det os til steder i byen, vi måske ikke ville være kommet.

Et sådan sted var Hand-Werk, på Papenhuder Straße. Butikken var lukket da vi gik forbi, men et kig gennem vinduerne afslørede en skøn butik med lækkert garn - og endnu bedre, en fantastisk placering.

Papenhuder Straße minder mig om en svunden tid, og jeg tænker at gaden har overlevet halvandenhundrede år i noget nær uændret form. På gamle kort kan jeg se, at i 1864 er Papenhuder Straße endnu ikke en del af byen, men området både nord og syd for er bebygget.

Blot tyve år senere, i 1880, er området inddæmmet, vandområdet er omdannet fra natur til velbygget kanal og Papenhuder Straße har set dagens lys. Da vi gik ned ad gaden, med de smukke hvide bygninger og fremskudte butikker, forventede jeg nærmest at se datidens damer med udslåede parasoller bevæge sig ad fortorvet, mens hestetrukne vogne kørte gennem gaden.

Jeg overvejede uldfabrikken, der ligger ved havnen, men kunne ikke overskue alt det garn. Jeg var egentlig ikke interesseret i at købe garn  med hjem, og selvom det sikkert kunne være en oplevelse, styrede vi sikkert udenom.





Til gengæld var vi forbi Mylys hele to gange. Det er en forholdsvis lille butik, fyldt med garn jeg kender. Der var kendte garner af både dansk og udenlandsk oprindelse. Med sin placering på Weidenallee i Sternschanze er den let at komme til, og når den samtidig indeholder en lille cafe, kunne den lægge op til et længere ophold.

Vi havde ikke lyst til cafemad, men gik langsomt gennem butikken, der med baglokale og skønne opslagsværker godt kunne have tiltrukket i længere tid. Jeg spurgte efter Laine Magazine, og måtte derfor vende tilbage et par dage senere, for der var udsolgt.







Jeg købte den anden udgave af magasinet - en udsøgt fornøjelse med tykke sider og en lyst til at bladre gennem, læse og se lækre billeder af både strik, mad og motiver. Hjemme kunne  jeg konstatere at jeg kunne have sparet ved at købe det i Danmark, men der er skønt ved at hjembringe noget så lækkert og delikat fra en ferie.

Personligt er jeg ret vild med Ujo, en strikket kjole. Mere end en gang har jeg set billeder og tænkt at garnet jeg fik af Sille i fødselsdagsgave vil passe perfekt.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar