søndag den 26. oktober 2014

Left Bank Cardigan


Den røde trøje tørrer stadig i kælderen. Tykt uld trækker meget vand – tørring tager tid.


Left Bank Cardigan


I stedet er det vist ved at være på tide at præsentere en helt anden sag, som har været på vej længe. Sådan en af dem jeg har strikket på med mellemrum, og som pludselig endte med at være færdig. Sådan nogle har jeg mange af.

Modellen hedder Left Bank Cardigan, og den er strikket i en blanding af uld og alpaca. Den er dejlig, blød og varm – næsten helt som den skal være. Den har kun et stort minus. Den vokser. Jeg skal ikke have den på ret længe, før den bliver bredere og bredere og til sidst helt uformelig. Og det trods helt tætsiddene og meget ribagtig, når jeg tager den på.

Vi tog billeder af den i Den Gamle By i Aarhus. Dels i en af de store fine sale i Møntmestergården, dels foran det lille skolehus fra Kjerteminde. Selvom den sad pænt og fint, da vi tog hjemmefra om morgenen, er det tydeligt at den allerede er begyndt at vokse og ikke sidder helt så tæt som den startede.


Left Bank Cardigan


Mønstret er stort set bare rib. To ret, to vrang. Lettere kan det næsten ikke være. På hver sjette pind strikkes et meget lille, meget enkelt hulmønster, der løfter den enkle rib til noget helt andet. Mens jeg strikkede virkede det dog temmelig rib-agtigt.

Trøjen blev færdig for omkring en måned siden og den er skyllet op og vasket nogle gange. Jeg overvejer forskellige løsninger. Et stykke tid tænkte jeg på om en tur i tørretumbleren eller en hårdere vask ville gøre godt. Jeg tvivler, for så vil den højst sandsynligt blive endnu mere uelastisk. En mere målrettet plan kunne være at sy elastik i taljen.

Eller blive ved at skylle den op og tørre den i facon inden brug.








Design: Left Bank Cardigan af Linda Wilgus.


Garn: En tråd Blackhill Højlandsuld – Åbent hav – og en tråd Blackhill Alpaca – Grøn/petrol. Begge fra Garnudsalg. sammenblandingen er rigtig fin. Jeg brugte 174 gram Højlandsuld og 111 gram Alpaca.


Pinde: Alt er strikket på pind 3½.


Størrelse: Jeg startede med en medium og udviddede til en large (det skulle jeg så måske aldrig have gjort)


Left Bank Cardigan


Bemærkninger: Jeg ved ikke hvorfor den vokser – det er ellers ikke min opfattelse at garnet fra Garnudsalg er uelastisk. Men lidt trist er det.

Opskriften er ikke det store at skrive hjem om. Som en anden, der har strikket trøjen har påpeget, er den alt for lang. Alt for detaljeret og dermed alt for forvirrende.

Jeg havde opfattelsen af at den havde en V-udskæring foran. Da jeg slog op viste det sig at den nok har en V-udskæring, men desværre ikke fra skulderen -  den går lidt ind fortil først. Det synes jeg så fjollet ud, og skar rask væk de ekstra masker til forstykkerne væk, inden jeg startede med at strikke.


Left Bank Cardigan


De manglende masker betød at udskærignen blev dybere for at nå det eksagte antal masker. Det passede mig fint, for jeg synes i forvejen at udskæringen var lidt for høj.

Jeg droppede at tage ind til talje, dels synes jeg det ødelagde ribmønstret, dels var det så få masker, der skulle tages ind at det kunne være ligemeget og dels forventede jeg at ribben ville trække nok sammen. Det sidste sker så ikke, men taljering ville næppe have hjulpet på den sag.

På ærmerne tog jeg ind på hver 10. pind. Jeg droppede huller til andet end knapper på for- og halskant.


Har du lyst til at se flere billeder af cardiganen, kan de ses lige her på Ravelry.

4 kommentarer:

  1. Hej Pernille.
    Fin trøje og spøjs hårfarve 😃😃😃

    SvarSlet
  2. Den er flot til dig. Det med den vokser er nok alpakaens skyld. Alt jeg strikker med alpaka bliver større i brug.
    (måske indeholder jeg selv alpaka, slår det mig lige... )

    Det er for glat. Isager anbefaler feks også at man altid blander en uld i trøjer med alpaka, for at holde på det. Men selvom man gør det, så synes jeg det vokser i bredden. Desværre. Det er jo ellers med til at gøre trøjerne ULTRA bløde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Mona. Jeg har tænkt om det kunne være alpacaen, for ulden plejer at virke. Jeg kan rigtig godt lide den blanding, men fremover vil jeg overveje hvor fleksibel det færdige strik skal være, inden jeg stopper alpaca i :)

      Slet