torsdag den 9. oktober 2014

Fra lerværkstedet


Torsdag er lerværksted. Torsdag er beskidte fingre, meditationen med lerarbejdet og børn, der sidder stille og koncentreret i timevis.

Jeg ved i grunden ikke ret meget om ler. faktisk er vi ikke ret mange blandt det pædagigiske personale der ved noget om ler. Susanne ved, og Susanne vil gerne lære fra sig.


Snirkelskål


Altså er vi indgået i et samarbejde. Susanne kommer med børnene fra børnehaveklasse til anden klasse, og Louise og jeg kommer med de store unger. Mens børnene (og de voksne) leger med ler, fortæller Susanne gerne om både det ene og det andet.

Vi har ikke været i gang så længe. Men ungerne ved allerede at torsdag er lerværksted og de glæder sig. Jeg glæder mig også. Og samler inspiration på nettet. Jeg vil nemlig også lege med, og mig leg kan hurtigt få børnene til at lave andet end det de plejer.

Vi har lavet snirkelskåle inspireret af Fru Billedekunst og jeg har forsøgt mig med et spiralkrus efter Yvonne Millers foreskrifter.


Spiralkrus


I dag skal vi glasere. Første omgang har været i ovnen. Susanne viste hvordan, og mens jeg har fuldt styr på det der med at stille delene ind i ovnen, har jeg allerede glemt hvordan den skulle indstilles. Men mon ikke jeg får mulighed for at lære senere.

Nu håber jeg bare at mine ting har overlevet første tur i ovnen og er klar til et lag glasur.

Og jeg holder på at det er vigtigt at bruge de rigtige ord, at sproget bliver forfladiget hvis vi ikke gør – og retter hver gang en af ungerne spørger hvornår vi skal male lertingene.

6 kommentarer:

  1. Nøj hvor det bare lyder fantastisk. Så hyggeligt at have en fast dag hvor man skal lave noget kreativt og helt perfekt tidspunkt at starte her i efteråret.

    SvarSlet
  2. Flotte lerting :-)
    Vh FruBilledkunst

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Fru Billedkunst. Jeg var bange for om snirkelskålen var "limet" godt nok sammen til at overleve en tur i ovnen. Den holdt, til gengæld var alt det andet ikke tørt nok til ovnen, så vi venter lidt endnu med glasuren :)

      Slet
  3. Dejligt at der også er tid til det på en lang skoledag :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Lene, vi er i lerværkstedet når skoletiden er slut og SFO begynder. Det er vigtigt for os at der er plads og tid til sådan noget, og selvom det inden vi når over til lerværkstedet godt kan nå at blive lidt hektisk, er det heldigvis noget helt andet, når først vi sidder der :)

      Slet