onsdag den 22. oktober 2014

En ommer

Den her skolereform. Det er ikke kun en dans på roser. Der er også temmelig mange torne.

Det til trods tror jeg på at det er vigtigt at være åben, klar til at tage livtag med de nye udfordringer og så klare problemerne efterhånden som de opstår.


Detalje fra Den Gamle By i Aarhus


Som en del af den nye reform har vi et aftenmøde med lærere og ledelse en gang oom måneden. Det er noget vi har manglet gennem årene og derfor et velkomment tiltag. De to foregående møder har været gode og med mulighed for diskutioner, der kan bruges til noget.

Sådan var det desværre ikke i aften. I aften gik vi stort set alle fra mødet med en følelse af at have spildt to timer, der kunne have været brugt meget bedre. Det er altså en kedelig følelse.

For jeg mener bestemt at det er rigtig godt at mødes. Bare ikke for enhver pris.

Heldigvis formåede vi ved vores bord og i vores team at tale om noget helt andet end programmet dikterede, og dermed alligevel få en lille smule fornuftigt med hjem.

Og det var dejligt at være sammen med mine lærerkolleger – det sker alt for lidt.

Ikke fordi vi ikke vil. Ganske simpelt fordi der ikke er tid nok.

2 kommentarer:

  1. ØV!!

    Altid dumt at bruge en aften på noget der ikke føre nogen steder hen.

    Jeg tror skolereformen er super hård for alle der er ansat i folkeskolen for der er virkelig mange forandringer der skal gennemføres og meget lidt forberedelsestid til at gøre det i. Så bliver man træt.

    Alligevel må jeg også sige at skolereformen på vores børns skole har ført til så mange gode ting som børnene elsker. Faktisk siger de alle tre at de foretrækker skolen nu frem for før også selvom de har mistet deres firkvaterer og skal gå en time længere i skole. De er ikke vilde med den mistede fritid men vil godt betale den pris for den meget bedre undervisning.

    Håber det bliver bedre efterhånden så du kommer til at trives.

    SvarSlet
    Svar
    1. Marina jeg tror også det er hårdt for alle. Der er helt sikkert både gode og dårlige måder at gøre det på. Selv føler jeg mig egentlig ikke så presset, og jeg er ikke i tvivl om, at det hænger sammen med min leder. Desværre oplever jeg at lærerne på stedet ikke er underlagt helt så gode vilkår som jeg og mine pædagogkolleger. Det er trist - specielt inden for samme arbejdsplads.

      Jeg synes det er lækkert at dine børn oplever en god sammenhæng og trives med alt det nye. Det hører jeg også rundt om. Jeg hører også det modsatte. Ting tager selvfølgelig tid og jeg håber at vi som mennesker er store nok til at lære af dem, der får gode oplevelser og så pakke de minde gode ideer væk - hen ad vejen :)

      Slet