lørdag den 31. august 2024

Det grønne julekalenderspind

 

Tidligere på året færdiggjorde jeg første halvdel af sidste års fiberjulekalender. Den røde del

Jeg har købt fiberkalendre de sidste to år, jeg har ikke købt nogen i år - endnu. Jeg har kigget, men selvom det har været sjovt, er det også på en eller anden måde prøvet. Måske får jeg lyst igen en anden gang. Indtil da vil jeg hellere slev bestemme farver. 



Kalenderen fra sidste år, købte jeg hos Birthe P. Garngalleriet Mikrofarveri. Jeg fik fire og tyve farver på fibren Polwarth, cirka tyve gram hver dag. 

De første mange dage lukkede jeg op for noget grønt. Senere blev det mere rødt. Jeg havde tænkt at det skulle blive et stort projekt, men som farverne ændrede retning, ville jeg hellere dele dem i to. Så det gjorde jeg. 

Den røde del blev superflot, jeg har lovet at strikke til Emilie af det, og den grønne del lagde jeg an til at spinde fuldstændig på samme måde. Det virkede nemlig. 



Jeg delte alle de firetyve farver i to næsten lige store dele - der var elleve i den røde, og tretten i den grønne - og sammensatte to cirkulære farveforløb, jeg synes gav mening. Jeg spandt begge som fraktaler.

Jeg var spændt på hvor meget det grønne ville skinne igennem, om det endelige udtryk ville være grønt. Det synes jeg det er blevet.




Materialer: 13 ud af 24 fiberpakker fra julekalenderen fra Garngalleriet Mikrofarveri 2023.

Fibrene er Polwarth og der var i omegnen af 20 gram i hver pakke. 



Forberedelse: Jeg valgte at spinde en tretrådet fraktal. En fraktal betyder at farveforløbet løber gennem garnet i forskellige længder, så farverne blander sig i det der kaldes barber poling. Ligesom striberne på en klassisk barberstang.

Jeg delte derfor alle uldlængderne i tre dele på langs. Jeg vejede dem, så jeg fik delt i nogenlunde tre lige store dele. 

De enkelte farver havde alle navne, alle farver fra Birthe Ps store bagkatalog af farver. Mit forløb blev dannet af følgende farver i rækkefølge:

Rensdyrlav - Strå - Bøgeblade - Vårgrøn - Oxalis - Græs - Oliven - Kastanje - Jæger - Savoy - Flaske - Malurt - Lys Fjeld. 

Jeg synes det blev et forløb, der fint fortsatte cirkulært.

Jeg brugte poserne ulden var pakket i, til at holde styr på rækkefølgen. Jeg lagde alle tre dele ned i hver pose igen, inden jeg tog den op en for en, delte yderligere, tesede en smule (trak fibre lidt fra hinanden, og fik luft mellem fibrene) og vandt dem i rækkefølge i bolde, så jeg igen havde styr på rækkefølgen. 

Jeg delte farveforløbet til den første tråd, så farverne blev gentaget tre gange. Tråd nummer to blev gentaget seks gange og tråd nummer tre tolv gange. 



Spinding og tvinding: Jeg spandt tyndt. Så tyndt som jeg kan, eller så tyndt som fibrene gerne ville være. Jeg er ikke konstant i min spinding, og nogen steder er tråden tyndere end andre steder. jeg spinder mest fordi det er sjovt, ikke fordi jeg vil have et helt bestemt resultat. Resultatet er ukendt og projekter af det færdige garn, må besluttes når det er færdigt. 

Jeg spandt i urets retning - S-retningen og tvandt det senere mod uret - Z-retning.

Jeg vidste af erfaringen fra den røde del, at en enkelt spole ikke kunne rumme en hel tråd, så jeg delte med det samme, havde hver tråd på to spoler og tvandt også, så spolen ikke blev overfyldt.

Jeg spandt og tvandt det hele på rokken. da jeg spandt det røde knirkede den en hel del, og jeg forsøgte med forskellige tiltag. Den kan stadig godt lide at knirke, jeg synes det er lidt hyggeligt, men jeg ved efterhånden hvad der skal til, og den kan godt lide at blive smurt godt. 

Rokken har to hastigheder, jeg brugte som altid den hurtigste. 



Efterbehandling: Jeg haspede garnet af spolerne, skyllede op, krammede det meste vand ud, krammede i et håndklæde og lod det hænge til det var tørt. 

Afhaspet slyngede garnet sig en enkelt gang om sig selv, skyllet og tørret endte det harmonisk og løsthængende. 

Jeg har igen markeret de enkelte fed med A, B, C og D mærker lavet af krympeplast, så jeg ved i hvilken rækkefølge jeg skal bruge det, for at følge det spundne farveforløb. 



Resultat: Polwarth er meget blødt, australsk og en blanding af merino og et andet får. Det er let at spinde, det føles nærmest som spinder det sig selv. 

Det færdige garn vejer 247 gram og er fordelt på fire fed, der tilsammen udgør 906 meter. Det giver en løbelængde på 367 meter pr 100 gram. Lindt mindre end den røde del.


Vil du se flere billeder, kan de ses på Ravelry. 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar