lørdag den 3. august 2024

Den lille sorte kjole

 

Tidens Samling er ikke stor, men imponerende. Samlingen rummer så mange objekter fra vores umiddelbare forhistorie, at det store lager, som uindviede ikke får adgang til, låner eller lejer ting ud til filmproduktion, teater, udstillinger eller TV. 



Den lille sorte blev et ikon da Coco Chanel i 1920'erne gjorde den moderne. Den luksuriøse fattigdom, der lod damer vise at de rige nok til at se fattige ud, blev med tiden hvermandseje. 

Før da var den sorte kjole forbeholdt tjenestefolk og udtrykte underdanighed eller uniformering. 

Jeg glemte at tage et billede af de første modeller, men med tiden blev den lille sorte kjole en moderne udfordring, som enhver designer med respekt for sig selv, måtte have med i kollektionen og enhver kvinde måtte eje. 

Jeg ejer ingen lille sort kjole, jeg klarer mig fint uden. 




Men jeg gider godt se på dem, jeg kan godt blive inspireret af alt det sorte, selvom jeg i højere grad ser snit og tænker farver. Helst grøn.

Den lille sorte kjole på Tidens samling er en fin udstilling af moden gennem hundrede år. Selvom det hele er sort, er der klare afspejlinger af tiden trends og de modelinjer der var moderne gennem årtierne. 

Det hele bliver garneret med citater, sko og tilbehør. 






Ingen kommentarer:

Send en kommentar