lørdag den 21. oktober 2017

Ujo


Lige siden jeg kom hjem fra Hamborg med den dengang seneste udgave af Laine Magazine, har jeg sukket over Ujo - en kjole/en tunika/måske i virkeligheden en oversize T-shirt.

Jeg var sikker på at den skulle strikkes af det lækre uld, jeg fik af Sille i fødselsdagsgave. Længe. Lige til jeg fandt det hele frem, fornuftigt nok startede med en strikkeprøve, og måtte erkende at garnet er alt for tykt.

Nu venter det på et andet lækkert projekt. Formentlig den cardigan jeg først så for mig.







I stedet stod jeg på hovedet i gemmerne. Mon jeg havde noget, der kunne bruges? Sørme så - supersoft fra Garnpusher, en af de lækre sponsorerede gaver fra sidste gang Violykke inviterede til blogtræf.

Jeg valgte de to blå. Var sikker på der ikke var nok i en farve og besluttede mig for kanter af den mørke. Jeg brugte det meste af den lyse, men ikke nær halvdelen af den mørke. Faktisk er der rigeligt garn til endnu en - grøn med mørkeblå kanter.

Hvis det skulle være.

Det er slet ikke umuligt, for den er blevet rigtig god. Og skulle jeg sætte mig for en to'er har jeg masser af ideer til tilretninger.

Bare lidt - men godt. 









Design: Ujo af Ankestrick.


Garn: Supersoft fra Garnpusher.dk. Farverne heddder Topaz og Denim.

Der gik 240 gram garn til kjolen. Lidt over halvandet 100-gramsnøgle af den lyse og lige under et helt af den mørke.


Pinde: 3 mm og 3.25 mm - alt i rundpinde. Og aluminium fra Knitpro - altså Zing. Jeg er ellers fortaler for træpinde, men jeg tager mig selv i at holde mere og mere af dem af metal.


Størrelse: Det var vigtigt for mig at den blev lidt stor i størrelsen. Det er på billedet og det var det jeg ville have. Med udgangspunkt i målskemaet troede jeg, at jeg skulle ende i en XL, men endte med L.





Bemærkninger: For at starte oppefra. Jeg synes halskanten blev for tæt og lagde ud med at regne mig frem til hvor mange ekstra masker, jeg skulle starte med, for at strikke kanten efter forskrifterne og springe de første 8 (vistnok) omgange efter ribben over.

Jeg ved jeg har skrevet ned hvor mange masker jeg startede med, men jeg kan ikke lige finde det.

En anden gang vil jeg overveje en smule vendestrik i nakken, for at nå lidt længere op.

Jeg lagde ud med en størrelse L. Og blev der.

Da jeg nåede til udtagningerne i sidesømmen besluttede jeg at tage ud for hver 14. omgang, for at være sikker på at kunne nå rundt om hofterne, når jeg nåede dertil.

Jeg tror jeg strikkede yderligere fem centimeter, inden jeg skiftede til den mørke, kanten forneden og lommer. Jeg valgte at strikke ribmønstret over hele det blå stykke, for at få det til at hænge sammen med ærmekanten.

Jeg droppede slidserne i siderne.

Lommerne er lyse blå indvendig. De sidste tre pinde er strikket med den mørke. Jeg stoppede med kanten, da den nåede lommelængden, strikkede lommerne og strikkede lommerne sammen med kanten, inden jeg skiftede til den mindre pind og strikkede de sidste fire centimeter.

Det betød at jeg kun skulle sy lommesiderne fast på bagsiden.





Skulle jeg strikke den igen, ville jeg overveje at omfordele antallet af masker på for- og bagside. Jeg fylder mere over barmen end over ryggen, og jeg synes det er lidt ærgerligt at der er så meget stof på ryggen, mens den sidder tættere fortil.

Jeg er heller ikke helt sikker på, om jeg synes raglansnittet er placeret det helt rigtige sted.


Har du lyst til at se flere billeder af kjolen, kan den ses lige her på Ravery.





5 kommentarer:

  1. Det er herligt, når du strikker, du har alting gode ideer til ændringer. Er der måske en designer gemt i dig?
    Det er interessant med strikkepindene, jeg har også været meget glad for træpinde, men pludselig synes jeg garnet glider bedre på metal. Jeg aner bare ikke, had jeg skal investerer i, skulle jeg prøve med en knitpro? Fortsat god søndag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Marianne, måske. Tidligere strikkede jeg aldrig efter opskrifter :)
      Jeg er glad for knitpro. Ideen med at kunne skifte længde på wiren eller tykkelse på pinden undervejs, uden at skulle skifte hele pinden synes jeg virker rigtig godt.
      Også selvom de nogen gange går fra hinanden...

      Slet
  2. Hvor er den bare lækker, jeg drømmer at få min strikkegnist tilbage, så jeg kan gøre min kjole færdig. Og så kunne jeg godt tænke mig denne her, blot lidt længere. Du er en kang til at spotte gode opskrifter og få dem først ud i livet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lene. Den vil også være fin lidt længere.
      Jeg drømmer om at finde min sy-gnist. Hvis du finder opskriften på at gide strikke, kunne du måske give mig et tip :)

      Slet