fredag den 5. februar 2016

To dage på en stol


For halvandet år siden indgik KL og regeringen aftale om Brugerportalsinitiativet. Det betyder kort fortalt at alle kommuner i løbet af de næste halvandet år skal finde og implementere dels en samarbejdsplatform og dels en læringsplatform i skoleregi.

I dag har vi skoleintra, der kan en del af det en fremtidig samarbejdsplatform skal kunne rumme, men den nyligt udgivne kravsspicifikation kræver mere, og planen er at intra hen ad vejen udfases til fordel for noget nyt og bedre.


At se hjem. Eller bare en sten.


Altså gælder det først læringsplatformen. En digital mulighed for at lave årsplaner, oprette og gennemføre undervisningsforløb, vidensdele de samme undervisningsforløb og sidst men ikke mindst elevplaner. Da det hele hænger sammen vil elevplanerne langt hen ad vejen opbygge sig selv, mens undervisningsforløb både kan oprettes og passes til en total digital løsning, eller blot være planlægningen, for derefter at bruge de læremidler, bøger, den omkringliggende natur eller andet, der ikke kræver computere.

At forløb kan planlægges digitalt, kan differentieres i forhold til enkelte elever, kan deles med andre og skabe inspiration giver også muligheden for et overblik i forhold til de mål enhver elev i løbet af skoletiden skal igennem. Systemet skal kunne gemme og vise hvilke mål en elev eller en klasse har været gennem, og en ny lærer vil derfor få et bedre overblik over hvilke mål, der fremtidigt vil være vigtige at arbejde med.

Det er superspændende. Det skal nok tage tid at indarbejde, men den dag det fungerer efter alle de gode intentioner er jeg overbevist om at det vil blive et fantastisk arbejdsredskab.

Der er mange spillere på markedet. De kan alle sammen noget forskelligt, men med de krav platformen mødes med – blandt andet at både personale og elever skal kunne tage deres materiale med fra den ene platform til den anden, i forbindelse med arbejds- eller skoleskift - vil formentlig betyde at de alle med tiden bliver mere ensrettede.

Seminaret tirsdag og onsdag foregik mest af alt på en stol. Vi lyttede os igennem syv forskellige fremstillinger af syv forskellige bud på læringsportaler, fra syv forskellige sælgere med syv forskellige indgangsvinkler. Nogen var brugere, andre var sælgere. Nogen havde styr på deres stof og nogen kunne man godt blive fristet til at overveje hvor vidt de ville sælge. Nogen vævede, nogen var til at falde i søvn over, og nogen brændte så godt igennem at det satte spor.

Nu står tilbage at vælge. En hurtig rating bragte os ned på tre af de syv. Men er det reelt de tre bedste, eller var det de tre, der solgte bedst.

Diskussionen er ikke slut endnu.


4 kommentarer:

  1. Det er altid svært at holde hovedet helt koldt og sobert i en udbudsrundte.Mit bud vil til hver en tid være, at man går efter dem, der virker mest troværdige og som man svinger med. Viser de forståelse og empati for lige jeres udfordringer, og fremstår som hele mennesker, så kan de nok også deres kram. Og det behøver i øvrigt ikke altid at være de største eller dyreste udbydere. Nogle gang kan det betale sig at gå efter de mindre, for hvem opgaven er vigtig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det harmonerer ganske godt med det vi har snakket om.

      Slet
  2. Åh det må være svært at få valgt den bedste,hvis de, som fremfører ikke får videregivet deres viden ordentligt.
    Der er desværre ulemper ved alle de systemer, som vi har oplevet igennem sønnens mangeårige uddannelse. Det har været meget frustrende. Han siger at selvom Lectio, som de brugte i folkeskolen, ikke var optimal, så var den hundrede gange bedre end Fronter, som de brugte på hans seneste uddannelsessted.
    Findes der en mulighed for at I kan prøve nogle af de udbudte programmer inden I skal vælge? hilsen Evi

    SvarSlet
    Svar
    1. Evi, jeg fik forståelsen af at vi kan få lov at prøve af, inden en endelig beslutning.

      I øvrigt er Fronter vist nok opkøbt af en af dem, vi allerede har valgt fra... :)

      Slet