fredag den 3. april 2015

Plastic Fantastic


Engang i løbet af januar købte jeg en favnfuld acrylgarn i fine farver. Acrylgarn ender aldrig blandt mine favoritter, men garnet havde et helt bestemt formål.

Jeg ville have fugle i haven.


Yarnbombing


De har ligget færdige længe og i dag fløj de frit og satte sig til rette i det udgåede træ, der står på grunden, og på plankeværket, der skærmer mod terassen og er ved at skvatte sammen.

Hvad skal man ellers med et udgået træ og et faldefærdigt plankeværk?

Nu sidder de der, og jeg er spændt på hvor længe farverne holder. Jeg håber at acrylgarnet vil holde noget længere end alt muligt andet – ellers er det ganske simpelt ikke besværet værd.

Seks fugle blev det til, og mens de fleste fløj op i det døde træ, satte et enkelt par sig på den (nuværende) øverste tværbjælke af plankeværket. Jeg er temmelig sikker på at samme plankeværk engang har været adskillige centimeter højere.. Men så længe det holder, virker det fint for os.


Yarnbombing

Yarnbombing


Lange elefanttråde holdt for, da fuglene skulle sættes fast. Jeg bøjede på midten og stak ned gennem fuglen, lige der hvor hovedet bliver til krop. De lange ender blev snoet om træ og plankeværk. En enkelt gang måtte Anders træde til, fordi mine fingre ikke kunne stramme nok, men ellers passede han spader og rive, og jeg passede fuglene.

Jeg synes de er hyggelige.








Design: Bluebird of Happiness African Flower Crochet Pattern af Heidi Bears.


Garn: Lammy Yarns Standard No 1 farve 62, 63, 64, 420, 515, 718 og 306 til næb.

Jeg troede som udgangspunkt at jeg kunne nøjes med et enkelt nøgle af hvert, men det viste sig at løbelængden varierede noget, og jeg var nødt til at supplere cirka halvdelen.

Jeg endte med et forbrug på 350 gram af et samlet køb på 550 gram. Resterne blev straks givet til Klubben, hvor ungerne er ligeglade med hvad garnet er lavet af, bare det kan blive til pompom’er eller andet sjovt.

Fuglene er stoppet med fiberfyd fra en IKEApude. Øjnene er af glas – bestilt på nettet. Jeg satser på at alting kan tåle regn og vind og vejr.


Nåle: Jeg har brugt en hæklenål nr 2½, for at stramnme godt til og ikke få for mange huller.


Størrelse: Jeg har glemt at måle fuglene, men der ligger fint i to hænder.


Yarnbombing


Bemærkninger: Jeg kan efterhånden lave de små fugle i søvne. De er hurtigt overskuet, så ingen problemer der.

Acrylen var ikke så forfærdelig at hækle med, som jeg havde forestillet mig, men jeg bliver aldrig glad for den lyd garnet siger, når det arbejder mod hinanden i stramme masker.


Vil du se flere billeder af fuglene, kan de ses på Ravelry.

6 kommentarer:

  1. De er da ikke bare hyggelige Pernille. De er vildt skønne og din have bliver et tilløbsstykke alene på grund af dem, så du får sikkert mange forespørgsler om du vil lave flere. Jeg er ihvertfald vild med dem og der måtte gerne flyve et par stykker herud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Evi, jeg kan se der er flere som har sjove ting i deres haver. Men det er sikkert et godt emne til smalltalk over hækken :)

      Slet
  2. Ej, hvor er de akrylfugle fine og hvor befinder de sig bare det rigtige sted 😊 inger h

    SvarSlet
    Svar
    1. Inger, jeg har glædet mig længe til at sætte dem ud i det fri :)

      Slet
  3. De er da total søde! Har opskriften - måske der også skulle bo et par stykker i min have? God påske {;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Lona, jeg er sikker på de vil elske at bo i din have :)

      Slet