tirsdag den 12. januar 2021

Batik

 

Gennem længere tid talte flere børn om tie-dye. Som med så meget andet er youtube og engelske termer i høj kurs, og når jeg påstod at det hedder batik, kiggede de fleste af de samme børn undrende på mig og udtrykte at det vidste jeg tydeligvis ikke noget om...



Som med så meget andet går ting i ring, og på de bagerste hylder af det lille hobbydepot, står den gamle samling af batikfarve, der ganske givet går mange, mange, mange år tilbage. Jeg har haft det fremme før, læst de gamle vejledninger og kunne ikke rigtigt se mig ud af de mange kemikalier, der efter sigende skulle bruges til projektet.

Jeg ser også youtube, og fandt tie-dye videoer, der ikke kræver meget andet end farven, salt og vand. Jeg blev nysgerrig, kunne de gamle farver fra hylden bruges uden al den kemi, kunne jeg rent faktisk få holdbare farver, uden hele det program der blev listet op i de gamle vejledninger.



Det var cirka samtidig med at en hvid T-shirt ankom fra et sted langt væk. Jeg kunne ikke stå for den, også selvom jeg kun kunne få den hvide baggrund, og slet ikke kan lide hvid T-shirts. Slet ikke når de virker gennemsigtige - til trods for et rimelig lækkert stykke stof.

Valget var let. Jeg tog den nye T-shirt med på arbejde, lagde den i blød i saltvand, blandede farver med vand i plastikflasker fra IKEA, legede med elastikker og farver, pakkede ind, ventede spændt et par dage, skyllede i lang tid, for at tage T-shirten med hjem igen til vask og tilbage igen til fremvisning.

Nu så børnene sjovt nok slet ikke ud som om jeg ikke vidste hvad jeg talte om. De anerkendte endda at tie-dye på dansk hedder batik og hjemme blev hvide t-shirts fundet frem. 

Der var en del, der nåede hjem med batikfarvede julegaver, inden vi lukkede ned.




Og min udgave - den har været vasket flere gange. Jeg bruger den glad og gerne - også selvom jeg er mindre tilfreds med ryggens fremtoning. Så jeg tror på det holder. Og glæder mig til at kunne lege videre med de gamle farver.





2 kommentarer:

  1. Flot T-shirt og flotte farver
    Tilbage i 1990’erne sad jeg med mine to bonusdøtre og kiggede gamle fotos, bl.a. mig i mit anden dags tøj, æblegrønne bukser med en omkreds forneden som vel nærmede sig 1 meter. De grinede og morede sig men det gik hverken værre eller bedre end at jeg den følgende jul kunne grine og more mig over deres ønskeseddel hvor trompetbukser stod øverst......

    SvarSlet
    Svar
    1. Janne, ja det er sjovt som ting kommer igen. Herhjemme er den hjemmeboende vild med scrunchies. Dem tror jeg aldrig jeg kommer tilbage til :)

      Slet