søndag den 3. januar 2021

Slipstravaganza

 

Tilbage i oktober var Stephen West igen klar med et mystisk sjal. Efterhånden er det, det eneste sjal jeg strikker i løbet af et år.

Jeg har sjaler nok.



Som altid var det en fornøjelse at strikke med, Hr West skriver gode opskrifter. Og mens det altid er lidt knald eller fald, hvorvidt det færdige sjal bliver brugt, var det her et af dem, der bliver slidt op.

Det blev altså godt. 

Jeg blev færdig den 25. december. Brugte den 26. på at hæfte ender og spændte ud, da juletræet blev forvist og de dryssende nåle fejet sammen. Det er stort, så der var god brug for pladsen, inden hjørnet igen kunne huse den lille rok og stolen, der nåede at bruge en uges tid i kælderen.











Design: Slipstravanganza af Stephen West.


Garn: Holst Supersoft. Jeg strtikkede med en tråd og havde en lys grå - Silver Grey - som hovedfarven og supplerede med tre grønne - Spring, King Fisher og Holly - som konstrastfarver. 

Jeg løb tør for det meste og startede med et tilsætte en enkelt lilla trekant som lidt sjov, men måtte have mere af den lilla med, for at have nok garn. Den lilla er Blackhill Højlandsuld fra Garnudsalg i farven Viol.

Da jeg nåede kanten, måtte jeg igen på lageret, hvorfor langt det meste af Icordafslutningen er strikket af Strandsand - igen Supersoft, denne gang fra Garnudsalg.

Jeg endte med et samlet forbrug på 300 gram.



Pinde: 3½ mm. Jeg strikked med en Knit Picks rundpind. Spidsen er af træ og fra et sæt, der udkom i begrænset oplag, som jeg har haft i mange år. Desværre fik jeg knækket den ene undervejs, og supplerede med en Lykkespids i samme størrelse.  


Størrelse: Jeg strikkede næsten den største størrelse - stoppede lidt før. 

Det blev stort - vingefanget er 200 centimeter og sjalet er 80 centimeter dybt midt for.


Bemærkninger: Jeg gjorde selvfølgelig ikke helt som der stod, men det handlede mest om at bytte lidt rundt på farverne. 

I sektion 1 og 3 valgte jeg at se stort på at hovedfarven bestod af en pind ret, en pind vrang og en pind ret - jeg strikkede det hele ret.

Jeg droppede striberne i Sektion 1. Jeg prøvede, men jeg synes ikke det blev pænt og startede forfra igen.

Da jeg nåede til sektion 5 - trekanterne, tilsatte jeg en enkelt lilla trekant som et sjovt indslag og havde egentlig ikke tænkt at der skulle mere af den lilla med. Men da jeg nåede næste sektion - bølgerne, viste det sig at jeg løb tør for samtlige farver. Derfor blev den lilla genoplivet.

Jeg endte med at strikke 5 striber, inden jeg synes der var nok og lukkede af. 

Til den allersidste pind af den mellemgrønne, måtte jeg have hjælp fra den mærkeste grønne, som er den eneste jeg har en lille smule tilbage af - lidt men ikke nok til at vægten vil anerkende et mål.



Den endelige Icordkant blev også i en anden farve. Jeg havde ganske simpelt ikke nok af noget som helst. Jeg havde i forvejen byttet hovedfarven ud med den lyse grønne og strikkede det første stykke kant med den lyse grønne, inden jeg stribede over i de allersidste rester af den grå og derfra til endnu en farve jeg fandt på lageret.


Jeg kommer til at bo i det her sjal. Og glæder mig over jeg kom igennem de sidste mange lange pinde inden jeg endelig kunne lukke af.


Har du lyst til at se flere billeder af sjalet, kan du se mere på Ravelry





4 kommentarer:

  1. Det er helt vildt flot! Og kæmpe!
    Det gør jo ingenting med alle de ekstra farver. Det ser faktisk ud som om det var meningen fra starten.....

    SvarSlet
    Svar
    1. Christunte, det er vel kunsten, når der tilføres nye farver :)

      Slet
  2. Hold da op det er flot, så smukke farver.
    Jeg er ikke god til sjaler, men derfor synes jeg godt nok der er mange flotte. og nu har jeg snart set mange af West og der er godt nok ikke sparet på mønstrene.

    SvarSlet