søndag den 29. november 2020

Haust

 

Af en eller anden grund har jeg aldrig fået vist Haust frem. Jeg er ellers ret glad for den.

 

 

I den løbende opdatering kan meldes om endnu en negativ test. Jeg har stadig en forestilling om at showet starter forfra i næste uge. Vi passer på os selv, holder så vidt muligt afstand og jeg har aflyst alt andet end hjemmeliv og arbejde. 

Vi er ikke hårdt nok ramt til at lukke skolen, men tanken om at det kunne være en god ide, er inden for rækkevidde. Desværre er det hverken op til mig eller skolens ledelse at bestemme. De kommunale planer skal overholdes og der er tæt kontakt. 

 

 

Tilbage til det strikkede:

Siden jeg første gang så Haust af Skeindeer, blev den ved at spøge bagerst i hukommelsen. Allerede i maj slog jeg op, og den har været i brug siden sidst i sommerferien. Billederne er også fra dengang. Noget med en træt og hektisk dag i juli.

Garnet er historie fra sig. Det er uld, mere ved jeg ikke. Jeg fik det for længe siden af Annelise. Dengang var det meste strikket op til en næsten færdig herresweater, som jeg lynhurtigt forvandlede til optrævlet garn. Annelise synes det var synd for alt det arbejde, der lå i det strikkede, men jeg vil nok altid være af den opfattelse, at det er bedre at pille op og genbruge end have mere eller mindre færdigt strik til at ligge ubrugt hen.

Nu er en stor del af garnet forvandlet til en taljekort cardigan med et fint hulmønster.

 

 


 

 

Design: Haust af Skeindeer Knits.



Garn: Grøn uld. Det minder lidt om knudegarnet eller en lækker shetlandsuld. Jeg ved som sagt ikke hvad det er, men det er lidt rustikt og en løbelængde på 400 meter pr 100 gram er nok ikke helt forkert.

Jeg brugte 323 gram. Og en flok knapper.



Pinde: 3 og 3½ mm.



Størrelse: Jeg strikkede størrelse 4 - 105 cm om brystet.


 

 

Bemærkninger: Ud over at droppe de sidste 3 indtagninger på ærmerne (mine arme er åbenbart for korte) strikkede jeg fuldt og fast efter opskriften.

For at holde på skuldersømmen, så den ikke med tiden falder ned over skuldrene, har jeg syet et bånd langs skuldersømmen og hen langs nakken på indersiden af trøjen. Det lærte jeg at gøre, dengang der stod håndarbejdslærer på uddannelsen.

 

Jeg har ikke strikket opskrifter af Skeindeer før. Det gider jeg godt igen. Norske Eli laver de fineste designs og er meget glad for at klippe i strik. Jeg tænker den norske tradition gør sig gældende her.

Haust er strikket rundt. Hele vejen! Eller - der var vist lidt strik frem og tilbage øverst på ærmet. Der er ikke mindre end fire opklipssteder - forkanten, halskanten og ærmekanterne  - hvilket gør konstruktionen noget anderledes, men også spændende, at strikke. 

Den fine pasform betyder også at jeg har lyst til at strikke mere fra hendes side. 

Det var et skønt stykke strik.



Har du lyst til at se flere billeder af cardiganen, kan den ses på Ravelry.  





2 kommentarer:

  1. Nøj, hvor er din cardigan fin! Smuk farve og mønster👍
    Tak for en god blog

    Vh Tina

    SvarSlet