lørdag den 14. november 2020

Cozy Autumn Socks

 

Og så blev det weekend igen. Jeg synes ellers lige det der med at skrive kontinuerligt, gik rigtig godt...

 

 

Nå, men jeg har strikket et par strømper. De har faktisk været færdige i mindst ti dage, vi prøvede også at tage billeder sidste weekend, men måtte konstatere at vi skal ud lidt tidligere, for at fange lyset, sikre skarpe billeder og så er det i øvrigt en god ide, at stå stille når kameraet klikker. 

Vi gentog i dag - med meget bedre resultat.

Cozy Autumn Socks var mit sidste bud på et efterårs/halloween-inspireret par strømper. At de så først blev færdige et stykke ind i november er en hel anden sag. Garnet lå i kassen med strømpegarn, og er på ingen måde et førstevalg, men alligevel rigtig fint. Jeg købte mig til en tremåneders strømpegarnsklub en gang sidste år, og fik dermed tre fed lækkert strømpegarn i farver jeg ikke umiddelbart ville have valgt. Det er det skønne (og også lidt grænseoverskridende) ved klubber af den slags, hvor man får tilsendt et eller andet delvist uvidst.

De to første nøgler var lette at forelske sig i, det sidste her, ikke helt så let. Men det betyder ikke, det bare får lov at ligge, og nu er det altså blevet til et par strømper.

 

 

Og fordi alle billeder ikke er lige tjekkede og fordi Emilie gerne trykker på knappen, når jeg forsøger at posere fra en stilling til en anden, kan I også lige få et af de knap så flatterende billeder - stadig med fine strømper.







 

 

 

 

 

Design: Cozy Autumn Socks af This Handmade Life.

 

Garn: Sokkeklubben juli 2020 fra It's for yarn.

Der gik 70 gram til hele parret.

 

Pinde: 2½ mm - Addi CraSy Trio.

 

 

Størrelse: Jeg er udstyret med kraftige lægge, så jeg starter altid med den største størrelse - her 72 masker og tager ind over foden, så maskeantallet ender med at passe. Er det muligt, kan jeg også finde på at tage lidt ind mod anklen, det lå ikke lige for her.

 

Bemærkninger: Jeg strikkede ribben drejet, fordi 72 masker er lige i overkanten og drejet ret trækker en smule sammen. Omvendt ved jeg at 60 masker er lige i underkanten.

Jeg gentog mønstret 5 gange ned over benet og skiftede til anvisningerne for den mindste størrelse, så hælen blev kortere og de opsamlede masker færre. 

Jeg leger i øjeblikket med at forme foden underneden, så der er svang i foden. Jeg har ikke fundet den ultimative form, prøver mig frem og synes det bliver bedre og bedre. Samtidig er der ting, jeg ikke er helt tilfreds med. For eksempel kan jeg godt lide det udseende strømpen får, når indtaget til svangen ligger øverst på underfoden - som helt almindeligt fra øverste kant af hælflappen.

 

 

Det gjorde jeg ikke her - jeg flyttede indtagningerne til den nederste del af hælen. Det har jeg gjort flere gange. Næste gang har jeg nye ideer, der skal afprøves. 

De sidder nu udmærket. Jeg er bare ikke ultimativt tilfreds.

Jeg tog ekstra masker ind i løbet af foden, så jeg endte med 60 masker. Det betød at der var flere masker på oversiden end på undersiden, og jeg forventede at det ville se tosset ud at strikke en almindelig båndtå. Derfor valgte jeg en stjernetå, der ikke på samme måde ville udstille det forskellige maskeantal. 

Det synes jeg faktisk virker fint.

 

Har du lyst til at se flere billeder af strømperne, kan de ses på Ravelry

 

 

 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar