mandag den 10. juli 2017

Kaffe i Hamborg


Fortsættelsen følger, og Anders fortsætter med kaffe-gæsteblogge-indlæg:





Hamborg er mere kaffe end Berlin var sidste år.

Der var ikke et eneste skilt der reklamerede med "Ganze Böhnen". World coffee og Balzac Coffee ligner Baresso eller Espresso House til forveksling; mere eller mindre lokale udgaver af Starbucks. Der er mange af dem. Hvis man er til den slags er der ikke langt mellem mulighederne i Hamborg

Jeg er en nørd. Så jeg kiggede efter den nørdede kaffe. Lidt dyrere, meget bedre. Nuancer og fornuftig behandling af både miljø og kaffebønder betyder som oftest at der er mere indsigt og vilje til god kaffe.

Hjemmefra havde jeg fundet nogle stykker. Ikke mange, vi havde kun fem overnatninger.



Vi endte med at finde en tilfældig første dag. En lille café på Lange Reihe der hed Gnosa

Jeg vil gerne være ærlig, men det er lidt svært uden også at blive led. Det virkede umiddelbart som om det var mere væsentlige kvalifikationer at være ung og bøsse end at være tjener eller kaffekyndig. Jeg fik en kaffe, men den kunne for så vidt lige så godt have været fra Starbucks. Bare uden baristaen.

Til gengæld er der hyggeligt og rummeligt og rart og en helt særlig afslappet atmosfære, og det tæller. Synes jeg.




Cafe Gnosa, Lange Reihe 93, 20099 Hamburg



Public Coffee Roasters

Vi fandt vej til Public Coffee Roasters i Wexstrasse. Her var der personale der forstod kaffe. De laver kun italienske og franske kaffer, men de gør det godt, og der var en helt klar forståelse for min Cortado.

Efter en kort samtale og et lille kompromis fik jeg en superfantastisk kaffe, der var alt det man burde kunne forvente af et nørdet (hipster)kaffested. Bredde og dybde og masser af nød og blomst.

Jeg købte en pose af deres Huila. Mere om den senere.

Jeg fik også en liste over steder baristaen på dagen kunne anbefale, steder der tager kaffe alvorligt. Den lignede til forveksling den liste jeg havde med hjemmefra. Hvis det ikke er helt klart endnu vil jeg påpege at det her er kaffe i verdensklasse. Som Coffee First (København) når de er allerbedst.







Less Political

Det fede navn er ikke altid det samme som den fede service eller det fede produkt. MEN! Less Political.

De har bønner fra deres HermeticCoffee Roasters, men også fra Five Elephant og Bonanza, begge fra Berlin. De går hele vejen, både med hensyn til sorter, ristning og brygning. Der er en holdning til kaffen her, som jeg ikke synes jeg oplever tit.

Jeg fik en lille smagsprøve på Nitro Cold Brew, en koldbrygget kaffe som hæves til servering gennem et fadanlæg der giver den samme lækre skumtop som på en Guiness, og baristaen vidste nok om mekanikken til at kunne forklare det letforståeligt og uden tøven.

Deres var jeg ikke specielt begejstret for, jeg synes den var lidt flad i smagen, for jeg havde sat næsen op efter Cortado, og der er ikke meget der kan hamle op med intensiteten. Den smagte godt, frugtig og floral med en antydning af skovens fede muld, bare ikke af helt nok. Til mig. Jeg vender tilbage til koldbrygget kaffe som afslutning på indlægget.

Hvis jeg skal sammenligne LessPolitical må det blive med The Coffee Collective (København) eller Populus (Berlin). For mig at se er de absolut cremen af kaffeentusiaster i Hamborg. Vi var der fire gange, intet andet vi besøgte var på deres niveau, selvom Public Coffee Roasters kom tæt på. Deres begejstring og entusiasme er så smittende, og produkterne så ekstremt i orden, at det bliver svært at lade være med at overhype dem.








less political, Sternstraße 68, 20357 Hamburg




Peaberries

Peaberries ligger på Gurlittstrasse. En lille og meget hyggelig café med en hel flok forskellige bønner og ristninger til salg.

Venligt og imødekommende personale, og en ganske gedign kaffe i koppen. Bedre end storkæderne, absolut. Personligt syntes jeg den manglede sjæl. Eller hvad man nu skal kalde det. Solid, helt sikkert, men nuancerne og kompleksiteten måske lige i underkanten. God, men ikke superfantastisk.

Nu er det jo ikke danske priser, så uanset mine nørderier er det helt sikkert pengene værd at besøge dem, hvis man er i nærheden. Også bagels der så ganske tiltrækkende ud, men uden for vores mad-timing.








Peaberries, Gurlittstraße 46, 20099 Hamburg



Playground Coffee

PlaygroundCoffee er risteri med caféer. En af dem er Otto's Burger. Vi fandt den på Grindelhof.

De leverer til andre caféer, og man kan få deres kaffe mange steder i byen.

Kaffen er god, baristaen på dagen var voksen, professionel og rutineret, og resultatet var derefter. Igen en bundsolid kop rigtig kaffe. Men ikke en Cortado. Den var ikke på kortet, så jeg bestilte en dobbelshot cappuccino.

Jeg må sige, det var en stor og ordentlig oplevelse. Uventet godt. Ristningen er ikke så benhård som jeg synes at opleve mest, der er meget mere frugt og blomst.

En gennemgående tendens i Hamborg, syntes jeg at have lagt mærke til. Der er masser af plads til de tungere smagsnoter, skovbund og fed muld og nødder, men med meget mere fokus på de lettere nuancer.






Playground Coffee, Grindelhof 33, 20146 Hamburg



Speicherstadt Kaffeerösterei

Og så er der selvfølgelig Speicherstadt Kaffeerösterei.

Kaffen er god. Eller rettere fantastisk. Men stedet, konceptet og træningsprocedurerne er utilstrækkelige. Larm, stress og ikke mig. Jeg er sikker på at hvis den kaffe blev serveret i omgivelser til mennesker i stedet for i en larmemaskine til turister.... .. . Måske. Måske.. . Højst sandsynligt.








Speicherstadt Kaffeerösterei, Kehrwieder 5,20457 Hamburg




Det skal siges at Elbgold også blev anbefalet, men ikke prøvet. De er også en kæde, men åbenbart gode nok til at den kompetente og behagelige barista ved Public Coffee Roasters ville sætte sit navn på en anbefaling. Vi nåede dem bare ikke, fordi Less Political.




I gennemsnit koster sådan en kop espressobaseret, dobbeltshot kaffe i Hamborg lige omkring tre Euro.

Tænk lige over det. Dyrest var stadig under fire.

Det er nyristet superkaffe af absolut allerhøjeste kvalitet. Enkelt espresso kostede tættere på to Euro. Min oplevelse var, at hver gang en barista sagde en pris, var det som at få en lille gave. Prisforskellen på den "kedelige, almindelige" espresso og den helt toptunede kaffeoplevelse er så forholdsvis lille at det simpelthen ikke kan betale sig andet end at prøve.



Vel hjemkommet kiggede jeg Pernille over skulderen mens hun travede igennem sin blogroll. Madbanditten lavede koldbrygget kaffe. Det så godt ud. Nemt og godt. Tidligere har jeg kigget på Black Blood of the Earth. Og den koldbryggede kaffe har jeg set mange gange rundt omkring, men pure afvist tanken. Nu var det åbenbart tid, for jeg prøvede.

35 gram espressomalet Public Coffee Roasters columbianskesuperkaffe (Rund krop med noter af mørk chokolade og en let karamelagtig sødme, hævder de. Jeg synes den er lidt bedre end beskrivelsen.) i 700 milliliter koldt vand i glas i køleskabet.






Den endte med at stå i 28 timer før jeg drak en kop. Ca. 250 milliliter fantastisk, smagskraftig superkaffe, iskoldt og bare godt til sidste dråbe. Efter omkring tyve minutter vibrerede jeg sidelæns gennem tiden, med hjertebanken, rystende fingre og helt dækket af svedperler.

Så var det jeg kom i tanke om at BBotE anbefaler 100 milliliter som maks dosis. Og at koffeins halveringstid i systemet er ca 8 timer. Jeg er en nørd, men jeg er også en idiot.


Anders




2 kommentarer:

  1. hej Anders,
    tak for turen :-) Jeg kender kun Kaffeerösterei i Speicherstadt og har aldrig oplevet larm derinde, men det er nok fordi jeg har været heldig med hensyn til for mange mennesker og maskinparken. Cold brew er min yndlingsdrik om sommeren. Jeg drikker 2 cl kaffe med tonic, isterninger og lidt citron :-)

    mange hilsner
    Angelika

    SvarSlet
  2. Jeg skulle prøve tonickaffe anden gang inden jeg blev glad i munden af det. Måske fordi espresso ikke er helt så rart med tonic som koldbrygget kaffe. :P
    Anders

    SvarSlet