søndag den 18. september 2016

Millenium


Jeg var i Slagelse i dag. Jeg blev noget overrasket over hvor hurtigt det offentlige kan nå frem.

På under halvanden time kunne jeg gå ud af døren herhjemme, og ende med at stå på Slagelse station.


Millenium af Hans Pauli Olsen - Slagelse

Millenium af Hans Pauli Olsen - Slagelse


Jeg havde et ærinde undervejs, og fik beregnet rigeligt med tid. Altså endte jeg med at stå på stationen i Slagelse en halv time før min søster og jeg havde aftalt at mødes.

Aftalen blev hurtigt lavet om, og i stedet for at vente på at blive hentet, gik jeg mod slutdestinationen og vi endte med at være fremme cirka samtidig. Jeg gik gennem Slagelse by, da jeg rundede Nytorv og havde gået ganske få meter op ad Fisketorvet, måtte jeg standse op og kigge en ekstra gang på et af byens mange kunstværker.

To store granitklodser – den ene højere end den anden – danner dels en linie, der skrår opad, dels base for to bronzeskulpturer.

På den højeste af de to granitblokke ligger en kvinde i lidt over naturlig størrelse med et spædbarn. I den anden ende, på den laveste del af den mindste granitblok sidder en mand i langt mindre skala.


Millenium af Hans Pauli Olsen - Slagelse

Millenium af Hans Pauli Olsen - Slagelse


Værket hedder Millenium og er lavet af Hans Pauli Olsen. Et kig ned over hans portefolio viser en kunstner, der ofte har kant og finurligheder i sine værker.

Jeg stod og blev lidt betaget, inden jeg skyndte mig videre mod min aftale.


To en halv time senere, kunne jeg igen sætte mig i toget, denne gang på vej hjem.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar