onsdag den 25. august 2010

Ferieprojektet







Inden ferie med børn, kæreste og cykel slog jeg 10 masker op, der skal blive til et tæppe. Naivt nok tænkte jeg at så få masker nok ikke ville vokse meget inden ferie med meget små pakkemuligheder.

Jeg tog fejl.

I stedet måtte jeg finde noget andet. Noget andet blev inspireret af Henriettes pude, som jeg flere gange har sukket over, og som Henriette for lang tid siden har fortalt om tilblivelsen af.

Rester blev fundet frem og ekstra farver indkøbt. Med blyant og målebånd blev konturene målt op, afsat og blomster tegnet i fri hånd. Henriette havde sagt sprittush, men det skulle hun jo ikke bestemme. At jeg så senere måtte kapitulere og indrømme at sprit og tydelige sorte streger er langt lettere end en tynd en af slagsen, der let forsvinder når stoffet krammes under arbejdet, er en hel anden historie.. hmmm.

Jeg har ellers altid synes at det der med korssting - i det her tilfælde halve - på et allerede optegnet underlag er lidt snyd. For korssting skal tælles og være besværgelige.






Jeg tog fejl igen, for det er meget mere afslappende at sidde med et stykke stof og sy efter på forhånd indtegnede felter. At felterne var mine egne og buen på de enkelte blade kunne ændres efter forgodtbefindende spiller muligvis også ind. Men et hyggeligt arbejde, det har det været.

Baggrunden er stribet af grønne nuancer og når jeg finder det rigtige stof til bagsiden, er den også snart klar til en tur i sofaen.



3 kommentarer:

  1. Hej Pernille
    Hvor bliver den bare flot, din pude.

    Håber du vil fortælle mig, hvad det er for noget brodere-garn du bruger. (Blomstergarn?). Jeg er vild med det matte look. Sikke nogle skønne farver - og ret praktisk med sådan et lille, transportvenligt projekt.
    Jeg ender som regel med strikkede sokker, når jeg mangler noget transportvenligt ;)
    Heldigt med to unger, der elsker hjemmestrikkede sokker og som i øjeblikket når at vokse ud af dem, før de slider dem op.

    KH Karina

    SvarSlet
  2. Hold fast hvor bliver det smukt...
    Nu spørger jeg s - hvordan får du de sorte streger væk?

    SvarSlet
  3. Tak Frau Putz. Jeg har brugt uldgarn fra DMC.
    Sokker er fantastiske - det ville også have været et godt bud :)

    Også tak til dig, Unikarina, jeg synes den bliver flottere og flottere som arbejdet skrider frem.
    stregerne forsvinder aldrig, men de bliver dækket og kan ikke ses, når det hele er færdigt :)

    SvarSlet