tirsdag den 20. januar 2009

Forårsfornemmelser


Før jul købte jeg et samlesæt med glas og løg... Hyacintløg.

Aldrig har mit hjem rummet hyacinter. Vistnok mest fordi jeg forbinder dem med en meget påtrængende duft, der kan tendere hovedpine. Måske er det løgn, jeg ved det jo ikke. Nu skulle det prøves, for de er så hyggelige og bringer tanker på forår og lys.

I første omgang fulgte jeg brugsanvisningen og forviste dem ind bagerst i et skab - det stod der de skulle! :)

Nu efter jul og julepynt er der plads til lidt nyt, og jeg har lavet hætter og fundet dem frem. Nu står de der og ligner en mellemting mellem en lille skovnisse og en paddehat. Der må de gerne stå et stykke tid, for det hygger :)

Den ene er spiret 2-3 cm og har lange rødder, den anden titter bare lige frem og rødderne er knap så synlige endnu.

Nu spørger jeg - for jeg ved det ikke; Hvor længe skal de stå under hætterne? Hvor lang skal spiren være, før hætten kan komme af?

5 kommentarer:

  1. I gamle dage, da jeg var barn, da gjorde min mor også sådan med hyacienter :-)
    Kan ikke huske, hvor langt fremme de skal være, før man fjerner hatten.

    SvarSlet
  2. Jeg må sige, som Miri, at jeg kan heller ikke huske det, selv om min mor også altid drev hyacinter frem.

    SvarSlet
  3. Jeg har læst et sted de skal være omkring 8 cm. det synes jeg umiddelbart er højt.

    Nu lader jeg dem stå med hatte på, og ser tiden an :)

    SvarSlet
  4. Jeg har også for 1x haft rigtig mange hyacinter i stuen. Jeg plejer ikke at have det så godt med duften heller, men det er gået fint denne jul. Det er en af min mands yndlingsblomster, så han plejer at få dem til sin fødselsdag i slutningen af november.

    Ang. dit spørgsmål om løg i glas med hætte, så fandt jeg dette på nettet...

    http://www.dr.dk/have/raad/ekspertsvar/blomsterloeg10.asp

    Måske kan det bruges.

    SvarSlet
  5. Tak Kari, der ser ud til jeg har gjort det rigtigt, så jeg venter med spænding.

    Kan vi holde duften ud, tror jeg, jeg finder nogle færdigspirede næste gang :)

    SvarSlet