lørdag den 29. august 2020

Nerie det lyserøde næsehorn


Som den kvikke måske kan regne ud, er dagene ikke blevet mindre hektiske som ugerne er gået. Jeg er muligvis naiv, men jeg tænker det hele falder i hak som tiden går, og jeg med tiden vender tilbage til lidt mindre sporadiske opdateringer heromkring.





Jeg har nemlig masser at fortælle. Billeder ligger på lager og drømme bliver udlevet. Mellem alt det gode er der også plads til frustrationer og alt det andet, der hører til i en hverdag i overhalingssporet.

Ugen bragte den første tematorsdag med Håndværk og Design. Faget står fast på skemaet to timer hver uge i 3.Y frem til juleferien, for derefter at blive til faste timer i 3.X. For begge klasser gælder at der hen over året vil være fem hele torsdage, til fordybelse og god tid.

Vi lavede knager, hentede nedfaldsgrene på Volden, savede, snittede og sleb. Alle var på, det var en fest. Oplevelsen af børn, der for første gang sad med håndværktøj var fantastisk. At vi så samtidig kunne bruge hele dagen udenfor ved grillhytten, godtnok uden bål - men næsten og med mulighed for at save ekstra, for dem der synes det var spændende, gjorde ikke dagen ringere.

På torsdag gentages succesen med den anden klasse. Denne gang skal vi også have gang i bålet - og reelt tage på tur, med madpakker og små rygsække. Så kan det godt være at turen foregår på matriklen, men det giver bedre plads til det der bål.

Uhm, at komme hjem med duften af bål...





Nå! Det var slet ikke det jeg ville snakke om. Jeg ville fortælle om næsehornet, som Berit kunne overdrage til endnu et lille barnebarn.

Denne gang valgte jeg et næsehorn og lyserød. Og ja, jeg har set at den fra visse vinkler ligner en gris. En gris er også sød, også selvom jeg desværre ikke har kunne påvise at næsehorn og grise skulle være familiært beslægtede...












Design: Thandi the african flower rhino af Heidi Bear.


Garn: Bomuldsgarn - langt det meste økotexcertificeret, men noget har ligget så længe, at det er købt inden økologisk bomuldsgarn blev en mulighed.  Der er garn fra flere steder, alt omkring 160 meter pr 50 gram.

I sidste ende har jeg brugt 150 gram til hele dyret. det dækker over 2 gram til øjne til lidt over et helt nøgle af det, der bliver brugt mest af.





Hæklenål: 2½ mm.


Størrelse: Det færdige næsehorn vejer stoppet - med fiberfyld fra en IKEApude - 386 gram.

Den er 36 centimeter lang, 17 centimeter høj og 14 centimeter bred.





Bemærkninger: Der er ikke så meget at sige, andet end jeg fulgte opskriften. Som altid med dyr til små børn, hæklede jeg øjnene og syede dem på til sidst.


Har du lyst til at se flere billeder af Næsehornet, kan det ses lige her på Ravelry.





2 kommentarer:

  1. Oekotexcertificeret betyder IKKE at garnet er økologisk. Du kan læse mere her, hvis du er interesseret:
    http://www.okotex.dk/
    Mvh. Kristine

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kristine, det er jeg klar over.

      Slet