tirsdag den 5. maj 2015

Pink i pink og helt vildt sød


Lyserød flodhest


Omkring fjorten dage før konfirmation og færdiggørelse af kjole og gave og alskens andre forberdelser, fik Daniel i forbifarten fortalt at Nikita har fødselsdag i dag. Fejringen foregik i søndags og selvfølgelig skulle hun have en gave med til bordet.

What to do? tænkte jeg og besluttede på stedet at hun er tosset nok til en hæklet flodhest. Jeg var temmelig sikker på at lyserød vist nok er den foretrukne farve, men konsulterede alligevel Emilie for en sikkerheds skyld.

Derefter var det tid til at stå på hovedet i lageret, der heldigvis indeholder en del lyserøde rester fra alle Emilies dyr og grydelapper. Mellem kjolesyning, gavefoldning og arbejdstider blev der tid til at hækle blomst efter blomst og jeg blev færdig tidsnok til at få taget billeder og pakke ind.


Lyserød flodhest


Daniel og Nikita fik den med, da vi sent lørdag eftermiddag tog med toget mod hjemme, og Nikita lovede ikke at pakke ud, før dagen efter. Hun holdt hvad hun lovede, og har også meldt at den er helt vildt sød og hun allerede holder meget af den.

Se så er det sjovt at lave tossede gaver.








Design: Happypotamus the Happy Hippo africa flower crochet pattern af Heidi Bears.


Garn: Bomuldsgarn af forskellige varianter. Farverne bestemte firmamærkerne.

Der gik 130 gram garn til flodhesten, fordelt på fire farver. Der gik lige præcis et helt nøgle til den lyseste og blomstrende lyserøde, mens der stadig var et par gram tilbage af farve nummer fire – den yderste og meget pink.


Nåle: Hæklenål nummer 2½.


Størrelse: Den færdige flodhest måler 37 cm fra næse til hale og 16,5 cm i højden. På det breddeste sted måler den 15 cm og fyldt vejer den 436 gram.


Lyserød flodhest


Bemærkninger: Der er ikke meget at sige. Jeg fulgte opskriften. Til punkt og prikke.

Som sidste gang jeg hæklede en flodhest, overvejede jeg en hale, men undlod, for godtnok har flodheste en hale, men det er nærmest bare et vedhæng, ikke en hale som en hest eller andet jeg kunne tilføje. Altså lod jeg opskriften bestemme og undlod helt halen. Den skal man tænke sig til.


Lyserød flodhest

Lyserød flodhest


Også tænke sig til den yderst mobile hale en flodhest i naturen er udstyret med. På den anden side, regner jeg ikke med at den blomstrende flodhest har helt samme behov for at kunne rotere det bagerste led, for at sprede lort, lugt og afmærke teratorium..


Har du lyst til at se flere billeder af flodhesten, kan de ses lige her på Ravelry.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar