lørdag den 15. februar 2014

TTL Mystery Sock 2014


Ind imellem bliver det efterhånden temmelig store sjal … temmelig stort. Så er det rart med noget mindre.


TTL Mystery Sock 2014


Kirsten Kapurs Mystery Socks 2014 er færdige. De har den skønneste forårsgrønne farve, som jeg på ingen måde kan fange med kameraet. Det er ret ærgerligt, for farven er fantastisk.

Strømperne er blevet rigtig fine, de er dejlige at have på. Men. For der er jo altid et men. Jeg duer ganske simpelt ikke til at strikke på tynde pinde. To en halv duer ikke. Mine fingre nærmest kramper, maskerne bliver ikke så pæne som ellers og hele oplevelsen er ikke nær så afslappende som normalt.

Altså: Jeg skal lade være med at strikke på pind to en halv.

Men jeg vil gerne strikke strømper. I hvert fald en gang imellem. Det betyder at jeg har besluttet at prøve noget nyt. For bare en halv milimeter betyder at det er rart at strikke, maskerne bliver pæne og mine negle er ikke boret ind i håndfladen undervejs.

Altså er spørgsmålet om jeg kan udskifte en pind to en halv med en pind tre og få et resultat der virker.

Jeg har i hvert fald tænkt mig at gøre forsøget.





fakta3




Design: Mystery Sock 2014 af Kirsten Kapur.


Garn: Knit Picks Stroll Tonal i farven Springtime.

De færdige strømper vejer 67 gram.


Pinde: 2½ milimeter


Størrelse: Small.


TTL Mystery Sock 2014


Bemærkninger: Jeg valgte at strikke strømperne i en farve i stedet for de to mønstret er skrevet for. Mønstret virker fint i en farve, hvlket designeren selv gør opmærksom på.

De første tre clues (manchet, ben og hæl) strikkede jeg fuldstændig efter opskriften. Derefter valgte jeg at bestemme lidt med selv.

Kirsten Kapurs fødder er altid meget længere end mine, så jeg vidste på forhånd at jeg ikke ville kunne få plads til hele fodens mønster. Originalt består foden af to sæt blomster. Jeg valgte kun at strikke den første, og fyldte afstand ind både før og efter.

Da jeg alligevel ikke strikkede blomst nummer to med, gik jeg glip af de tætte rækker af drejede retstriber, som egentlig skulle have endt strømpen inden tåen. Jeg overvejede at lave det om, men besluttede at jeg bedre kunne lide de bredere striber end de tættere og fortsatte striberne ud over tåen.

På den måde fik jeg også striber på tæerne. Noget som i den oprindelse opskrift ville have været lavet med de to farver. Nu fik jeg alligevel striber på tæerne.


Har du lyst til at se flere billeder af strømperne, kan de ses lige her på Ravelry.

4 kommentarer:

  1. Ja, de er rigtig fine 2014 sokkerne, jeg har ikke helt kunnet følge med, så jeg læner mig nok af dine noter om afslutning :-). Til gengæld har jeg ingen problemer med pinde to en halv efter jeg har investeret i Knit Pro Cubics, man holder ikke nær så krampagtigt på de firkantede pinde, synes jeg.

    Mange hilsner Susanne K, Middelfart

    SvarSlet
    Svar
    1. Susanne, det er bestemt forsøget værd. Det bliver jeg vist nødt til at prøve :)

      Slet
  2. De ser rigtig fine ud, dine mystiske sokker. Jeg er gået over til karbon-pinde, de gør at jeg kan strikke på p. 2,5 hvilket ellers også er en meget stor udfordring for mig. God søndag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Britt, jeg har hørt om flere, der er rigtig glade for karbonpindene. Jeg har prøvet og de virker ikke for mig. Sådan er vi så forskellige :)

      Slet