fredag den 21. februar 2014

Treppenviertel


Jeg kæmper stadig med de små pinde. Jeg fik foreslået at prøve cubics - firkantede pinde. De skulle efter sigende være nemmere at holde på, og vist nok også være fantastiske hvis man strikker meget løst.


Treppenviertel Socks


Jeg fik et par cubics spidser til rundpinde for år tilbage. Fire milimeter. Jeg har prøvet dem, men blev ikke på nogen måde imponeret. Alligvel fik jeg lyst til at prøve i mindre størrelse. To en halv milimeter.

Se det gjorde mig imponeret. Jeg oplever at mine fingre ikke kramper sammen. Jeg har strikket og strikket og strikket uden at blive træt. Maskerne er rigtig fine og det er faktisk rart at strikke på de tynde pinde.

Jeg er som sagt imponeret. Jeg bliver nok nødt til at købe nogle flere.

Et forsøg krævede selvfølgelig et projekt. Jeg valgte Treppenviertel fordi de længe har stået på min liste over strømper jeg godt gad strikke og fordi jeg godt kan lide det skulpturelle udtryk.

De var hurtige at strikke.

Det betyder ikke at jeg kaster mig ud i en kæmpe produktion af strik på pind to en halv. Jeg er ikke solgt til ideen om tynde, tynde pinde. Det kræver stadig en vis mængde koncentration, og stadig er det kun til mig selv jeg har lyst til at strikke så fint.


Men jeg har slået op til endnu et par strømper...





fakta3




Design: Treppenviertel Socks af Nicola Susen.


Garn: Shi Bui Sock.

De færdige strømper vejer 75 gram.


Pinde: 2½ milimeter


Størrelse: Small.


Treppenviertel Socks

Treppenviertel Socks


Bemærkninger: Jeg havde lidt forståelsesproblemer med hælen, indtil det gik op for mig, at jeg bare skulle gøre som der stod. Færdig synes jeg hælen er rigtig fin, men skulle jeg strikke dem igen, ville jeg overveje at strikke hælflappen i rib. Jeg tror både det vil se fint ud mod resten af strømpen, og så synes jeg personligt at strømper oftest sidder bedst om hælen, hvis materialet kan give sig og holde til.

De firkantede pinde var som sagt noget nær en fornøjelse at strikke med. Jeg giver gerne opfordringen til at kaste sig ud i forsøget videre - skulle du være en af dem, der kæmper med forkrampede hænder i samarbejdet med tynde pinde.


Har du lyst til at se flere billeder af strømperne, kan de ses lige her på Ravelry.

10 kommentarer:

  1. Jeghar overgivet mig til de firkantede pinde for længe siden....har dem kun i 3mm, så måske skulle jeg se at få købt et sæt i 21/2 mm også. Ved ikke om jeg vil have dem som rundpinde, for her er jeg blevet så glad for dem fra garnudsalg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Anne, jeg er imponeret over hvor stor en forskel formen kan give. Jeg overvejer endda om jeg skal hoppe på en størrelse 2 mm. Treerne fungerer til gengæld fint som runde.
      Rundpinde derimod.. det tror jeg heller ikke :)

      Slet
  2. Mine fingre kramper altid, når jeg strikker med små pinde - jeg må prøve de firkantede - og så synes jeg, at dine strømper er meget flotte (-:

    SvarSlet
    Svar
    1. Prøv det Gitte, måske er det også noget for dig :)

      Slet
  3. Jeg ELSKER de firkantede! Så meget, at jeg købte et ekstra sæt. Hvilket var godt, for lige bagefter knækkede jeg endnu en fra det første sæt! Strømperne er virkelig fede og sjove.

    SvarSlet
    Svar
    1. Christunte, jeg er helt sikkert for ekstra sæt. Specielt hvis jeg skulle finde på at strikke mere end et par ad gangen ... Man kan jo aldrig vide... :)

      Slet
  4. Glæder mig :-) jeg har lige bestilt et sæt strømpepinde af de nye Cubics metal, så nu har jeg både træ og metal. Mange hilsner Susanne K, Middelfart

    SvarSlet
    Svar
    1. Susanne, jeg troede kun de fandtes i træ. Jeg er mest til træ, men jeg har en veninde, som helst strikker på metal, og måske gerne vil prøve også :)

      Slet
  5. Mind nogle lækre strømper. Jeg har også haft kik på de firkantede pinde. Det kunne være, at jeg skulle give dem et forsøg :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Frederikke, i de små størrelser virker de for mig. I større størrelser vil jeg helst have dem runde :)

      Slet