søndag den 23. februar 2014

De første klip


Søndag har bragt hjemligheden tilbage. Spisebordet er tilbage på vante plads og ethvert spor af gårsdagens festivitas ryddet væk.


Stof til et tæppe


Med et ryddet bord blev der plads til en bunke stof, der ikke alene har det formål at finde symaskinen frem, men også skal gives videre når nogen snart runder atten.

Jeg besluttede for et par år siden, at når attenåret nåes er gaven et tæppe. Patchwork i min stil. Om det bringer lykke i den anden ende er ikke umiddelbart sikkert, men jeg forestiller mig at engang med tiden vil det betyde noget.

Nogen læser muligvis med. Jeg forestiller mig at nogen kan tie stille, og med det i mente har jeg revet lange strimler af det ene stykke stof efter det andet. Her skal syes striber, og med de revede strimler behandlet af strygejernet, er jeg ved at være klar til at sætte sammen og finde knappenålene frem.


Stof til et tæppe


Der er noget meditativt over det gentagne arbejde med først at klippe de store stykker stof i mindre stykker, for derefter at sammenføje igen i nye former. Jeg glæder mig næsten til det fornyede bekendtskab med symaskinen, der ellers ikke har en stor stjerne for øjeblikket.

Da jeg i sidste uge købte stoffet, troede jeg at det skulle være blå og grøn og grå. Jeg kom kun hjem med grå, tilsat et strejf af syregult. Det føles godt. Jeg tror også det bliver godt.

6 kommentarer:

  1. Du har helt ret...det kan godt være at gaven ikke i første omgang bringer lykke, men det kommer, er jeg sikker på...jeg blev selv glad og overrasket da Jeppe spurgte efter et af mine tæpper, da han flyttede hjemmefra for et par år siden. Og Ditte har allerede bestem hvilket et hun tager med sig til sommer...så jo, jeg er sikker på, at dit tæppe nok på sigt skal blive værdsat :-) flotte farver i øvrigt :-) jeg glæder mig til at se mere!

    SvarSlet
    Svar
    1. Anne, om ikke andet vil Emilie gerne have et (mere). Men hun synes ikke hun skal vente til hun fylder atten :)
      Jo jeg tror også det med tiden vil bringe lykke. Ellers ville jeg ikke lave det.

      Slet
  2. Sikke mange fine stoffer og jeg tror helt bestemt, at det bliver et flot tæppe. Jeg har faktisk selv lige færdiggjort et senge tæppe for to uger siden til min egen dobbeltseng.

    SvarSlet
    Svar
    1. Helena, engang skal jeg have lavet et tæppe til min egen seng også. Foreløbig er det ikke blevet til noget. Jeg er vist bedre til at lave til andre.. og så skal det være så utrolig stort :)

      Slet
  3. Skønne farver. Det kan kun blive godt!
    Glæder mig til at se, hvilket mønster du vælger.
    KH
    Karina

    SvarSlet
    Svar
    1. Karina, Anders hjalp mig med at finde et mønster, der både kunne ses som teknisk og langt fra feminint.. noget med striber... :)

      Slet