tirsdag den 23. april 2024

Scrunchie

 

De sidste par år har jeg haft en ide om, at strikke en matchende scrunchie, når jeg strikkede en trøje. Til Emilie eller jeg.



Jeg ved ikke hvorfor. Jeg er ikke særlig matchende. Og efter et par stykker, har jeg faktisk nok. 

Til gengæld må jeg indrømme, at jeg godt kan lide de strik-indpakkede elastikker. Jeg har undervisning i håndværk og design hver dag, og derfor har jeg også håret sat op hver dag. Her virker de fint. 

At håret skal være sat op, handler om roterende maskiner. Og når jeg som lærer brøler op om at langt hår skal sættes op (og brede ærmer tages af) skal jeg selvfølgelig også selv følge de anvisninger. Præcis derfor kunne jeg ikke drømme om at undervise med løst hår. Også når der ikke er roterende maskiner. 

I øvrigt mener jeg der samme, når vi i næste uge skal håndtere varmt flydende tin. 

Men jeg har strikket een scrunchie i år. En elastik beklædt med glimmer, der matcher glimmertrøjen til Emilie. Jeg gider ikke strikke flere. 



Skulle jeg på et tidspunkt have slidt de andre, jeg har strikket til mig selv op, kan jeg altid strikke nogle flere. 

Emilie kan godt lide at matche, men har åbenbart undret sig over tiltaget. Hun synes også hun har nok. 

Men tog gerne imod denne sidste. 





Design: Mine tanker om en scrunchie, tilsat mønster fra Nutcracker.


Garn: Brun Drops Flora og  Go Handmade Glitter Deluxe Gold. 13 gram af den ene, 1 gram af den anden - cirka. 


Pinde: 4,5 mm



Bemærkninger:  Jeg slog 80 masker op og strikkede perlestrik, for at gentage mønstret fra Nutcracker, som den skulle ligne.

Da jeg synes jeg havde strikket bredden, strikkede jeg en omgang bobler med 10 maskers mellemrum, også for at gentage fra trøjen, 

Efter boblerne strikkede jeg en gang perlestrik, til boblerne lå i midten af arbejdets længde, 

Jeg slog en knude på en længde elestik, foldede det strikkede, og lagde elastikken imellem. Jeg strikkede maskerne sammen to og to, samtidig med at jeg strikkede opslag og slut sammen til en ring. 

Den ser ud som om den virker fint. 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar