mandag den 15. april 2024

En løve midt på gårdspladsen

 

Vi var forbi slottet eller borgen i Dublin mere end en gang. Selvfølgelig skulle vi også indenfor. 

Udefra er den gamle borg et fantastisk syn. Indefra ikke helt så meget. Måske fordi vi ikke var inde i den gamle del af borgen. Der var to muligheder. Gå alene, eller blive guidet. Vi valgte alene, tænkte vi snildt kunne finde rundt alene.



Vi kunne godt finde rundt. Det var på ingen måde svært. Men jeg fik en oplevelse af, at havde vi valgt den guidede tour, ville vi have set mere. Det virkede som om der var mere, på oversigten over den guidede rundvisning.

Det betyder ikke at vi ville have set den gamle del af borgen. 

For det var her jeg blev lidt skuffet. Vi fik kun lov at se den polerede nye del af slottet. Det, der lignede et slot med repræsentationslokaler og fine lofter, den store St Patrick Hall, tronstol og alt det andet, der hører til et slot. Jeg havde bare forventet noget med tykke mure, tunge sten og gammelt, gammelt borganlæg.

Der var fint. Det var en oplevelse. 

Igen må jeg bare sige, at den nye del af slottet, bare lignede et slot, klemt inde mellem en gårdsplads og den omgivende by. Der var meget mere  vildskab og historie over de ældre borgdele - som vi ikke måtte se. 




Det bedste var løven ude midt på gårdspladsen. Jeg er sikker på den har en historie. Jeg har bare ikke fundet den.

Den er lavet af bronze og har stået der et lille års tid. Den er meget stor og vejer sikkert temmelig meget.

Den er også fin. 





Ingen kommentarer:

Send en kommentar