fredag den 26. januar 2024

En halv sweater til Rose

 

Jeg strikker vist altid julegaver til Rose. Denne jul var ikke nogen undtagelse og bortset fra at Rose mener jeg altid strikker ærmerne for lange, var hun ganske tilfreds. 

Det med ærmerne må jeg så blive bedre til. 



Sidste år fik jeg en pose med alskens lækkerier, både spiselige og kreative, fra børn og forældre i den klasse, jeg sagde farvel til i forbindelse med sommerferien og overgang fra femte til sjette klasse, hvor pædagogerne ikke længere var med.  

Det spiselige er forlængst væk, men de tre nøgler lyserødt garn, jeg ikke rigtigt vidste, hvad jeg skulle bruge til, lå stadig tilbage. 

Der var ikke nok til en hel sweater til Rose. Hun er nærmere en syv eller otte år end de seks hun har levet. Men der kunne godt være nok til en halv. Et par ærmer, en sjælevarmer, eller hvad sådan en nu skal kaldes. 

Jeg tilføjede mine sparsomme rester af silkemohair. Jeg har ikke meget, nu har jeg mindre, men der er alligevel en smule. 



Sådan en halv sweater ser mærkelig ud, uden indhold. 

Jeg har kun billeder uden indhold. 







Design: Mest mit eget


Garn: Nina fra Crelando. Der står hverken farvenummer eller indhold på banderolen, men en søgning på nettet viste at det indeholder en hel del bomuld, mindre uld og lidt nylon. Det bliver forhandlet som strømpegarn, og jeg tænker det kommer i flere farver end den lyserøde/lyseblå udgave jeg havde. 

Jeg satte rester af diverse silkemohair fra Onion, Cleogarn, Selfmade og Sandnes. Langt det meste rester af strik til Emilie.

Jeg endte med at bruge 179 gram i alt. 119 gram af det lyserøde og 60 gram mohair. 


Pinde: 3 og 4 mm.


Størrelse: Jeg er gået ud fra en 125 cl.




Bemærkninger: Jeg havde brug for et udgangspunkt for opslagning til halsen. Jeg har før brugt Svens Yndlingssweater fra Lene Holme Samsøe og den blev endnu engang udgangspunktet. 

Jeg slog den største rib op og strikkede vendepinde i ribben, inden jeg brugte opskriften til at dele til raglan. 

Trøjen er helt glatstrikket. Ikke noget mønster, jeg ville have garnet og farverne til at fylde mest. 

Derfra strikkede jeg, som jeg synes bedst. Da kroppen havde en omkreds der virkede fornuftig, delte jeg jeg krop og ærmer for sig, slog lidt ekstra op under ærmet - jeg har ikke noteret hvor meget - strikkede et par omgange på kroppen og sluttede af med en rib.

Ærmerne strikkede jeg lige ned, til de havde en længde, der - igen -  virkede fornuftig i forhold til den ønskede størrelse, tog en hel masse ind - måske halvdelen og strikkede en længere rib end de andre ribber. 


Vil du se flere billeder (der er ikke mange) kan de ses på Ravelry.




2 kommentarer: