tirsdag den 19. september 2023

Organiske former

 

Jeg er stadig vild med uddannelsen, jeg har været så heldig at være en del af. Tænk at vi var et sted, hvor vi noget nær slog sten-saks-papir om hvem der skulle af sted, fordi ingen af os rigtig synes det var nødvendigt. 

Det giver så meget, også i forhold til det skifte, vi har brug for at indføre i dagligdagen. 

 

 

I dag skulle vi lege med ler, vi skulle lade os føre af materialet og tænke vores vores vision, vores værdier og vores mod ind i legen. VI skulle lege, lade være at tænke for meget og på en eller anden måde integrere naturen (omend den her omkring er en kultiveret natur) i produktet. 

Bagefter gik vi på museum, kiggede på hinandens færdige værker, analyserede, gættede og snakkede i grupper om det vi havde lavet. Det var fed øvelse, som mere eller mindre tog hele dagen. 

 


 

Vi afsluttede med et oplæg om det skabende livshjul, om at udforske, skabe, iværksætte og integrere. 

Et oplæg, der ikke kun talte ind i den kommende undervisning, men også fik mig til at tænke tanker i forhold til den praksis vi udfolder på skolen og i SFO, om hvorfor vi i skolen er så blevet så meget bedre til at tænke processer hele vejen rundt, men glemmer det i SFO?

Det kommer, det ved jeg. Vi er i gang og vi kommer til at arbejde med det gennem den kommende tid, det kommende år og på sigt skal det være en del af vores tilgang til pædagogikken. 

 


 

Og måske er det netop de tanker jeg får ud at sådan et oplæg, fordi jeg i den grad er på vej, og højere og højere grad bliver bevidst om hvor langt der er igen. 

En af kursusdeltagerne påtog sig at brænde alle de værker, vi gerne ville have brændt. Jeg er spændt på om min holder. Gør den, kan jeg altid senere glasere og stoppe den i ovnen, en dag vi alligevel skal have en ovnfuld sat over. 





Ingen kommentarer:

Send en kommentar