lørdag den 8. oktober 2022

Tulip Cardigan

 

Forrige år var jeg så heldig at vinde fire plader pladegarn. Der var ingen tvivl om at det skulle blive til en sweater til Anders. Der var heller ingen tvivl om at der skulle flere farver til. 

 

 

Vi fandt et mønster, vi fandt farver og jeg købte rigeligt, for jeg var ærlig talt i tvivl om hvor meget jeg skulle bruge. Skal vi ikke bare sige, jeg havde rigeligt. 

Så meget rigeligt at jeg hurtigt besluttede at resterne skulle blive til mig. 

Der er ingen tvivl om at de to færdige projekter er i familie, men mens Anders' havde rene farver, har jeg strikket med to tråde i hver sin farve. Det synes jeg har givet en ret flot melering. Samtidig er der tilføjet en tråd silkemohair i min. 

Valget af opskrift var nemlig ikke svær. Melody Hoffmann er glad for pladegarn og har lavet flere afsindig flotte sweaters og cardigans. Jeg kunne snildt finde på at strikke mere af hendes hånd. 

Det svære var, at jeg da trøjen var færdig, besluttede at den ville blive rigtig fin, hvis jeg lige broderede blomster hen over hele den nederste del af  trøjen. Og så lå den et år, uden at blive rørt - med blot en enkelt blomst.

 

 

I forbindelse med at jeg afsluttede mine igangværende projekter, for at kunne slå op i vildskab, tog jeg fat i den. Det tog mindre end en uge at brodere en samling blomster.  Sådan er det nogen gange. 

Nu overvejer jeg om den ikke bare skal ud og ligge i Klubben, så jeg har varme hen over vinteren når de nitten grader bliver for kolde og jeg måske har fået for lidt tøj på hjemmefra. For den holder godt på varmen...






Design: Tulip Cardigan af  Melody Hoffmann.

 

Garn: 2 tråde Plötolopi - Islandsk pladegarn - sat samme med en silkemohair. Jeg brugte Friendly Freya i farven Mokka. 

Til kanterne brugte jeg farve 5 - Black  Heather, mens selve trøjen er strikket med to forskellige farver hele vejen igennem. Dels farve 1421 - Spruce Green Heather og farve 2020 Dark Wood. 

Blomsterne er alle broderet med silkemohair. Jeg brugte hvad jeg havde liggende og var lidt overrasket over hvor mange forskellige farver jeg kunne finde på lageret.  

Jeg endte med et forbrug på 327 gram Plötolopi og 87 gram silkemohair.

 

 

Pinde: Selve trøjen er strikket på pind 5,5 mm. Halskanten er strikket på en pind 4 mm, mens bølgekanterne er strikket på en pind 4,5 mm. 

Jeg har strikket med træpinde, jeg kan ikke huske hvilke, men mine knitpicks.


Størrelse: Ja!! Jeg gik nok ud fra størrelse 5 - i mine noter står: Temmelig modificeret/omregnet. Jeg kan også se af noterne at jeg ret hurtigt efter opslag har besluttet mig for noget andet end opskriften umiddelbart foreslog. 

Jeg brugte en anden pindestørrelse end angivet i opskriften. Jeg kunne ikke lide det stof jeg fik ud af den forslåede pind. Det betød igen at jeg med en anden størrelse pind ikke ramte strikkefastheden. 

Jeg  ændrede på maskeantallet, så jeg fik flere masker for og på ærmerne. Det passer bedst på mig. 



Bemærkninger: Som nævnt ovenfor kan jeg ikke klargøre for hvilken størrelse jeg strikkede. 

Trøjen skal efter opskriften strikkes rundt og klippes op. Ifølge opskriften starter omgangen midt bag. Det forstår jeg ikke, når den skal klippes op. Altså var noget af det første jeg gjorde, at flytte omgangsstart til midt for. Det betød selvfølgelig lidt tankevirksomhed i forhold til vendepinde i nakken, men start midt for giver simpelthen mere mening for mig. 

Da ærmerne var delt fulgte jeg igen sådan nogenlunde opskriften. 

Ærmerne skal oprindeligt afsluttes med en almindelig rib. Jeg valgte at strikke bølgekant som forneden og brugte forklaringen til den nederste kant til at strikke mindre bølger. 

Efter opklip syede jeg et bånd på indersiden af forkanten. 

Endelig endte jeg med at trække en elastik gennem opslagskanten i halsen. Trøjen er startet med en italiensk opslagskant. Jeg synes italienske opslag og afluk er enormt flot, men jeg synes også de hurtigt vokser, er elastiske og bliver slappe. Halsudskæringen hang nærmes ud over skulderen. 

Jeg kan være i tvivl om jeg har sat en lidt for stram elastik i, men umiddelbart er det langt bedre end uden.  


Vil du se flere billeder af cardiganen, kan de ses på Ravelry.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar