mandag den 30. maj 2022

Make gnome Mistake

 

Månedens gnome var en ekstra, der blev stoppet ind som en striksammen måneden igennem. En af den slags, der ikke er til at vide hvordan ender.

 

 

Jeg har strikket gnomer nok til at vide at de starter med hatten, så kommer kroppen og til sidst alt tilbehøret. Med den viden er det ikke raketvidenskab at vælge farver som arbejdet skrider frem.

Der skulle efter sigende bruges tre farver. Jeg brugte otte, og fik ryddet lidt ud i lageret af Supersoft. Ganske som jeg planlagde, da jeg startede projektet. Faktisk er jeg begyndt at blive lidt bange for om jeg løber tør for rester inden året er omme. Eller om de sidste gnomer ender med en noget mærkelig/udfordret farveholdning. 

Foreløbig har jeg stadig masser af garn i flere farver end der skal bruges til en, også selvom jeg bruger mere end de anbefalede tre. 

Den tid, den sorg tænker jeg - stadig fast beslutte ikke at tilføre garn til projektet. Der må være mere garn på lageret, som kan bruges. (Jeg ved, der er mere garn på lageret, som kan bruges... Så hvorfor begynde at pive over det nu?)

Månedens gnome er efter sigende en pige. Kvindelige gnomer har i lighed med Tolkiens dværge skæg. Denne gang med en smule bling bling. Anders er tæt på at være en smule misundelig. 






Design: Make gnome Mistake af Imagined Landscape.

 

Garn: Supersoft fra flere steder i flere farver. Jeg brugte i alt 63 gram garn.


Pinde: Jeg strikker alle gnomerne på mine krondyrpinde. De er 3 mm og jeg har dem både med endedutter og som strømpepinde. Jeg bruger begge dele, som mønstret kalder på det ene eller det andet.


Størrelse: Den færdige gnome er 38 cemtimeter høj, den er bredere end den er dyb. Bredden er 15 centimeter og den vejer inklusive fyld og kontravægt 192 gram.




Bemærkninger: Der var en udmelding om flerfarvestrik. Jeg kan godt lide flerfarvestrik - sjovt som det er groet på mig - og endte med at være ret vild med hatten. Specielt svampen er rigtig fin. 

Der skulle have været to farver i mønstret nederst på kroppen, men jeg nøjedes med en. Til genæld brugte jeg tre farver i skægget i stedet for de to der var beskrevet i forklaringen.

Gnomen er stoppet med fyld fra en IKEApude og som kontravægt har jeg brugt 10 store spændeskiver fordelt i to bunker. 

Den skulle ikke have haft arme, men jeg var opsat på arme, specielt fordi jeg ville have de sidste rester af den turkis til at indgå i de der arme. Så det fik den, og jeg synes det virker godt.

 

 

Næsen var et kapitel for sig. Den består af et aflangt stykke strik, som skal foldes på midten og syes fast. Jeg startede med at lukke af fire pinde inden jeg havde strikket den færdig. Og herfra gik det helt galt. 

Jeg synes ikke den blev pæn, uanset hvad jeg gjorde. Et opslag på Ravely og et kig på andres færdige næser, gjorde ikke sagen bedre. Jeg endte med at rulle næsen, sætte et par velvalgte sting rundt om, mest for at holde rulningen, men pludselig også for at give noget form. 

Jeg kan godt lide den færdige næse, som godt nok er stor og fremadstrormende. Men gnomer er vist ikke kendt for små næser....


Vil du se flere billeder af gnomen kan de ses på Ravelry.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar