fredag den 20. maj 2022

Ståltråd på bål

 

Ideen her er ikke min, men den har ligget længe og ventet på at jeg skulle få brug for den. Det fik jeg i onsdags, hvor en fælles aktivitet for både store og små skulle findes på.

 

 

Vi lavede bål, snitteknivene var fundet frem, Henrik havde været på volden efter nedfaldsgrene og et håb om en ny omgang snobrødspinde er ved at se dagens lys. Men hvad med dem, der ikke havde lyst til at snitte. 

Det var her jeg kom på banen. Jeg har en plan, sagde jeg, fik lynhurtigt pakket en spand med pap, blyanter, sakse og ståltråd. Senere viste det sig at en grilltang også er en rigtig god ide. Den ligger nu i spanden. 

Faktisk er sådan en murerspand fantastisk til at pakke udeprojekter i. Jeg tror vi skal have nogle flere.

 

 

Konceptet er enkelt, og jeg havde forberedt et oplæg, så børnene kunne se hvad det handlede om.

Jeg klippede en figur i pap, viklede ståltråd om pappet - rigelig ståltråd. Her er mere godt, og er med til at give den færdige figur fylde. 

Når bålet brænder, lægges figuren ind i flammerne, så pappet kan brænde væk. De sidste smuler af afbrændt pap kan bankes ud mod en sten. 

Det er et sjovt projekt, som jeg også kan se udført i Håndværk og Design. Her skal eleverne selvfølgelig først tegne deres figur. Ikke bare på pappet, men på papir, så de kan dokumentere designprocessen. 

Vi stoppede den færdige figur i vand, så vi var sikre på den var kold. 



Jeg brændte den ene af mine to forberedte figurer. Det er godt at have flere dele af processen at vise frem, næste gang vi skal lege med ståltråd.

Jeg tænker den er rigtig fin hængt op i et bånd, men den kunne også bare ligge til pynt.

 







Ingen kommentarer:

Send en kommentar