søndag den 20. marts 2022

Thorsminde Strømper

 

Jeg er nået til et punkt, hvor jeg må erkende at mit hæklede tæppe ikke bliver færdigt i år. Måske netop derfor fik jeg aldrig hæklet ugens fem rækker sidste uge, og jeg gør det nok heller ikke denne uge. 

 

 

Mit tæppe skal hækles af rester af håndfarvet strømpegarn. En ting er jeg ikke kan nå at generere nok rester til at hækle tæppet færdigt i år, for det kunne jeg sikkert nok. Noget andet - og langt mere vigtigt - er at jeg ikke kan nå at generere nok rester i farver jeg gerne vil have med i mit tæppe. 

Det skal nemlig ikke bare være håndfarvede rester, det skal også være rester i en farveholdning jeg holder af. Og pludselig må jeg anerkende at jeg har brugt en hel del af de rester jeg gerne vil have med, og står tilbage med dem, der gerne må være der, men ikke skal fylde. 

De farver jeg ikke vil have med, er i høj grad rester fra strømper, der ikke er til mig. Rester af farver fra strømper til Anders, Emilie og måske en enkelt eller to andre. Det var ikke planen. 

 

 

Og med den erkendelse er det faktisk helt i orden at tæppet ikke bliver færdigt i år. Det var på ingen måde meningen da jeg i sin tid slog op, men med Kirstens ide om slumretæppeår og muligheden af det kunne lade sig gøre, glemte jeg måske at jeg også selv skal være med.

Det betyder ikke at jeg ikke skal hækle mere på tæppet. Det skal jeg. Det skal også nok vokse mere i løbet af året. Det skal bare ikke være færdigt. 

Men der skal flere grønne rester til. 

Derfor blev månedens strømper grønne.  








Design: Thorsminde af Rachel Søgaard.


Garn: Ladybug Sock fra Ladybug yarn i farven Emerald City.

Jeg brugte 73 gram til hele parret.


Pinde: 2,25 Addi Lace 80 cm rundpind - Magic Loop.


Størrelse: Jeg startede med 68 masker og tog ind til 62 hen over foden.

 



Bemærkninger: Jeg valgte at strikke ribben drejet ret - det synes jeg bare er pænest.

Jeg har aldrig rigtig forstået det med kun at have mønster på forsiden af strømperne. Jeg er temmelig sikker på at andre kan se strømperne bagfra, selvom jeg ikke selv kan, eller gør. Så jeg gentog mønstret på bagsiden. Igen - det synes jeg bare er pænest.

Mønstret går over 31 masker - jeg havde slået 68 op, for at sikre plads til mine lægge. Mine fødder har brug for færre masker og to gange 31 - altså 62 masker lød meget fornuftigt. 

Derfor startede jeg med at gemme en maske i hver side på oversiden af foden, mens jeg strikkede hælen, de efterfølgende to masker strikkede jeg sammen, så kantmasken på hælflappen reelt var to masker, der blev til en. 

Jeg læste ikke hvordan hælen skulle strikkes, ud fra billederne besluttede jeg at gøre noget andet. Jeg gjorde i stedet som jeg plejer . strikkede en drejet rib, hvor alle de drejede masker i stedet for at blive strikket blev taget løst af på vrangsiden. Jeg synes det giver en god hæl - jeg gentog det lille mønster 15 gange, strikkede en hælrunding, strikkede 15 masker op på hver side af hælflappen, overførte den ekstra maske fra oversiden af foden til undersiden af foden og strikkede derefter videre uden at kigge nærmere på opskriften. 

 


Fælflapmønster - hvis nogen har brug for nærmere forklaring:

Strikkes over et ulige antal masker.
Retsiden: 1 ret, (1 dr r, 1 vr) Gentag til der er 2 m tilbage. 1 dr r, 1 r.
Vrangsiden: 1 ret (1 vr løs af med garnet foran arbejdet, 1 r) gentag til der er 2 m tilbage, 1 vr løs af med garnet foran arbejdet, 1 r. 

 

De færdige strømper er blevet superfine, og er dejlige att have på.

 

Vil du se flere billeder af strømperne kan de ses på Ravelry.

 

 

 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar