onsdag den 6. februar 2019

Bølgende Elefant


Alle Oscars huer er sådan nogle små fine nogle, der ikke rigtig varmer i kulden.





Det måtte der gøres noget ved, tænkte jeg, og delagtiggjorde forældrene i tankerne. De synes det var en god ide, og blandede sig ellers ikke.

Inden vi tog til Aarhus, fandt jeg derfor både garn i gemmerne og opskrift på nettet, pakkede sammen og slog op i toget.

Sådan en smule hue er hurtigt strikket, så jeg hæftede den sidste ende, inden vi vendte hjemad igen, skyllede op mandag morgen og afleverede mandag aften, da de kom forbi til den ugentlige spisning.





Jeg lavede ingen strikkeprøve, håbede bare at det passede og slog op til en størrelse tre til seks måneder. At Oscar ikke er langt fra de seks måneder tænkte jeg nok skulle passe alligevel, meget kan man sige om ham, men han har ikke noget specielt stort hoved, så mon ikke... tænkte jeg.

Den viste sig at passe. Eller faktisk er der god plads til at vokse.

Det synes moderen var helt i orden.

Oscar lod til at være fint tilfreds.

Jeg nåede ellers at blive lidt bekymret for om garnet var lidt for groft.

Jeg finder noget blødere næste gang...











Design: Bølgende Elefant af Mette Hvitved.


Garn: No. 3 Organic Wool + Nettles fra Onion. Uld og brændenælde. Rester fra et par strømper, strikket for et par år siden.

Der var lige præcis nok af den grønne tilbage til selve huen, og lidt for meget af den brune til kanterne.

I alt vejer huen 54 gram.


Pinde: 2½ og 3 mm.

Jeg brugte rundpinde og havde fået en lidt for lang pind med til ansigtskanten. Det lykkedes, men det var ikke det mest fantastiske at sidde med.


Størrelse: 3-6 mdr. Den endte rigeligt stor.


Og så undskylder jeg i øvrigt for den dårlige billedekvalitet, men jeg kunne jo ikke lade det stakkels barn uden hue, for at vente på bedre lys.





Bemærkninger: Jeg kan bedst med symmetri, og kan simpelt hen ikke forstå et mønster, der kan være symmetrisk, når blot de to første masker flyttes, så de kommer sidst. Altså jeg startede to masker inde i mønstret og med symmetri hen over hovedet.

Resten var lige efter bogen.

Eller - jeg strikkede vistnok den nederste rib noget længere. Jeg synes det så for kort ud.

Derudover: Easy Peasy og hyggelig at strikke.


Har du lyst til at se flere billeder af huen, kan den ses lige her på Ravery.





2 kommentarer:

  1. Hejsa Pernille,
    bare et lille tip til en elefanthue til lille Oskar. har du prøvet at strikke Pixie hue? jeg har nu strikket den i flere år til mine børnebørn og den sidder bare så godt og lukker godt til uden at der skal strikkes en ekstra ribkant på ved ansigtet.
    god fornøjelse
    mvh Mie

    SvarSlet
    Svar
    1. Mie, ja Pixiehuen er også rigtig sød. Jeg har selv strikket den, men det kunne jeg godt finde på. Nu faldt jeg bare over den her og synes den var helt vildt fin :)

      Slet