lørdag den 28. marts 2015

Ærmeender


Jeg troede det skulle have været i går aftes, men i går aftes kom jeg både senere hjem end forventet og var mere træt end forventet. Så det blev i morges.


Færdige ærmer


Det første sæt ærmer er færdige. Og sammen med dem en hel kjole.

Kjolen er vasket og ligger nu til tørre. Anders synes det var synd at vaske den, for han holder meget af duften af spindeolie, der dufter lige som nyudpakket værktøj fra oliepapir. Siger han.

Jeg er ikke enig. Spindeolieduft er ikke blandt mine yndlinge. Og blødhed vejer højere end det modsatte.

Jeg håber stadig den kan nå at være klar til i morgen tidlig, hvor turen går mod Sorø. Husholdningsskolen holder madmarked, Emilie og hendes holdkammerater har bagt tohudrede pitabrød til frokostanretninger og der skulle efter sigende være mange andre spændende stadeholdere.

Det var der sidste år, så mon ikke også i år.

Vi har selvfølgelig lovet at købe frokosten af Emilie.


6 kommentarer:

  1. Hvad er det for en duft den der spindeolie?Jeg har aldrig hørt om det før. Er det noget specielt garn der har den? Jeg har før undret mig over at du altid vasker dine nystrikkede kreationer og ofte lægger dem i stræk. Jeg har sommetider købt hjemmestrikket sokker og syntes det var lidt synd at de var blevet presset efter vask, så de var helt flade og lidt kedelige at se på helt uden garnet ellers levende struktur.

    SvarSlet
    Svar
    1. Evi, i spindeprocessen på spinderier kommer olien fra maskinerne til a hænge i garnet. Det har en markant lugt, som Anders (og mænd siger han) godt kan lide. Ud over at den ikke lugter specielt godt (synes jeg) gør den også garnet lidt grovere.
      Langt det meste af det garn der købes i garnbutikker, er blevet vasket og siden vundet op i nøgler. De garner behøver som udgangspunkt ikke at blive vasket inden brug.

      Når garner med spindeolie bliver vasket, bliver ikke kun olien vasket af, garnet bliver også mere smidigt og blomstrer som regel en lille smule, samtidig med at det bliver blødere.
      Garner med spindeolie købes som regel på cones - dvs uoprullede. Højlandsulden som jeg har brugt her, indeholder spindeolie.
      Nogen vælger at vaske garnet inden brug. Det kan der være flere grunde til, jeg ved at nogen ikke kan holde ud at strikke med lugtende garn.

      I forhold til at vaske eller skylle færdige projekter op, handler det i langt de fleste tilfælde om, at maskerne i det strikkede bliver mere ensartede og lægger sig pænere, når de har været våde. Specielt uld kan gå fra at være temmelig uensartet strikket, for at blive pænt og jævnt efter en gang vask. Bomuld bliver sjældent anderledes efter vask, det er ganske simpelt for hårdt.

      Jeg lægger sjældent trøjer og bluser i stræk. Det synes jeg er unødvendigt. Med mindre der er tale om hulstrik. Hulstrik er nærmest magisk når det kommer til at blive spændt ud. Det går fra at være krøllet til at blive det mest fantastiske smukke mønster, som ikke kan ses før det er spændt ud - og til det skal det være vådt.
      Jeg spænder altid sjaler ud. Det har endda et navn. De bliver blokkede. Ligesom sko kan udviddes med det meste af en nummer når skomageren blokker dem, bliver hulstrik også nogen gange nærmest dobbelt så stort efter at være spændt ud.

      Det er i øvrigt vildt så meget man kan hive i strik, når bare det er vådt. Og så holder det faconen, når der er tørt.
      En bluse med lidt for korte ærmer, kan også hjælpes lidt efter vask, ved at hive ærmerne længere, når blusen ligger til tørre.

      Jeg vasker til gengæld aldrig sokker efter de er færdigstrikkede. De skal bare i brug :)

      Slet
  2. Pernille - jeg kommer med en lille korrektion. Spindeolien er "tilsat", så fibrene bliver lagt ned, og garnet mere glat. Det gøres, så de "strittende" fibre ikke ødelægger nålene på strikkemaskiner.
    Jeg er også vild med duften - men vasker altid min strik, så blødheden kan komme frem

    SvarSlet
    Svar
    1. Unikarina, du har ret - det vidste jeg godt. Det er også derfor strikkemaskiner til hjemmebrug er udstyret med en plads til at vokse garnet, hvis det ikke er glat nok til at arbejde sig gennem maskinen :)

      Slet
  3. Tak for den meget udførligt forklaring. Det var spændende oplysninger og nu forstår jeg det kan være nødvendigt at vaske det nystrikkede. Jeg ville nok ikke kunne holde ud at strikke med garn med spindeolie, men det er åbenbart praktisk til strikkemaskiner.

    SvarSlet