torsdag den 19. marts 2015

Nogen ting kunne man godt ønske ikke at vide…


Jeg har læst op på omskæring af kvinder i dag.


Smukt midt i alt det knap så smukke...


Det var ikke fordi jeg fik noget at vide, jeg ikke vidste i forvejen. Det er stadig horribel læsning. Tanken om hvor lemlæstende og smertefuld indgrebene er, for ikke at tale om de bivirkninger der følger med, er ganske enkel nok til at give mig ondt i maven i flere timer.

Jeg stødte undervejs i min læsning på en liste over grunde til at omskære kvinder. Den gjorde mig målløs, og mest af alt trist over at vide, at den slags myter er nærmest umulige at komme af med i kulturer der har ophøjet (over)tro til fakta.

Jeg tænker ikke der er nogen let måde at servere den viden for en flok teenagere. Det må blive faktuelt, og med god tid til at tale sammen bagefter.


prikker

Ingen kommentarer:

Send en kommentar