tirsdag den 10. december 2013

En blå hest


En blå hest


Jeg har siddet foran computeren hele dagen. Eller næsten hele dagen. Der var lige noget med noget indkøb undervejs. Nu er jeg færdig. Månedens nyhedsbrev er færdigt, sendt ud og publiceret.

Det er hyggeligt arbejde, men det tager tid og min nakke er ikke udpræget glad for så mange timer foran skærmen. Jeg er ikke god til at huske at holde pause, huske at lægge  mig ned, huske at lave nakkeøvelser og huske at passe på mig selv.

Lige om lidt. Lige om lidt lægger jeg mig ned. Jeg kan mærke det er en god ide.

Men først vil jeg skrive lidt om en hest. En hest der endelig er blevet færdig. Og ligner en hest. Det var ellers ikke helt sikkert undervejs. Jeg vidste det godt, alligevel valgte jeg at følge opskriften. Jeg kunne ikke overskue at lave om, men skal jeg nogensinde lave hesten igen, vil jeg give den lidt mere fylde om bringe og hals.

Som det nu er, endte den færdige figur - uden ører og uden hår - med at ligne en dinosaur. Det synes Emilie i hvert fald, og jeg er tilbøjelig til at give hende ret. Halsen er for tynd, men med ører, hale og man er der alligevel ingen tvivl om at det er hest. Eller pony. Den er ret lille.


En blå hest


Ørerne er næsten et kapitel for sig. Jeg er ret vild med at hvert eneste dyr i samlingen af hæklerier over den afrikanske hæklede blomst har forskellige ører. At det er lykkedes Heidi Bears at forme blomsterne på så mange forskellige måder. Bare fordi ørene ikke er ens, kunne jeg finde på også at lave en flodhest.

Engang. Måske. Lige nu har jeg fået nok af at hækle.





fakta[2]




Design: Fatty Lumpkin the Brave African Flower Pony  af Heidi Bears.


Garn: Bomuldsgarn - mest fra Søstrene Grenes, men også andet af samme kaliber.

Den færdige hest vejer 488 gram. Garnet står for 191 gram, resten er fyld. Til fyldet har jeg brugt det meste af en af de billige puder fra IKEA.


Nåle: Hæklenål 2½.


Størrelse: Den færdige pony måler 34 cm fra mule til hale. Det har et stangmål på 27 cm når der måles helt til toppen af øret og måler ca 22 cm det bredeste sted - fra fod til fod. Benene stikker ret langt ud, så hvis det synes af meget er det sikkert rigtigt.


En blå hest

Bemærkninger: Jeg ændrede en smule på blomsterne. Ikke meget men en ekstra farve fik plads. Heidi introducerer selv en ekstra farve netop i mønstret til hesten, men hun får ikke flere masker af den grund. Jeg gjorde jeg.

Den femte farve sneg sig allerede ind, da jeg lavede den blå frø. Dengang gjorde jeg som Heidi forklarer et sted. Jeg kan ikke huske hvor jeg har læst om flere farver, men jeg tror nok det var et sted i opskriften på hesten. Da jeg lavede den seneste frø havde jeg også en femte farve med, og blev dengang enig med mig selv om at en ekstra farve også betyder en ekstra maske.

Den ekstra maske og den ekstra omgang fastmasker betyder at den færdige blomst bliver en smule større end de blomster jeg har lavet med fire farver. På den blå frø blev blomsterne af samme størrelse, trods en ekstra farve.

Den ekstra farve ligger mellem farve to og tre, mellem omgang tre og fire. Omgangen består udelukkende af fastmasker, men i stedet for at hækle syv fastmasker for hvert blad i blomsten, valgte jeg at hækle to fastmasker i den fjerde maske. Det vil sige otte fastmasker for hvert blad.

Det betyder at jeg havde otte fastmasker mellem hver af de lange stangmasker i omgang fire og ti stangmasker på hver side side af blomsterne.


En blå hest


En anden ændring jeg besluttede mig for var, at forsyne de tre firkanter på hesten med lange stangmasker. Efter opskriften skal de ikke være der, men det synes jeg så forkert ud. For at give indtryk af lange stangmasker satte jeg dem fast i midten af de fire stangmasker fra første omgang på firkanterne. Firkanterne på hesten er lidt anderledes end resten af blomsterne. Det så jeg ikke i første omgang med en noget underlig firkant til følge.

Jeg valgte sorte læderbetrukne knapper til øjne og flettede små fletninger mellem alt det løse i hale og man. Og så tilføjede jeg et par ekstra trippel stangmasker til øret, da min ekstra maske på blomstens langside ikke passede overens med Heidis beregninger.


ETA: Jeg blev aldrig rigtig glad for håret, og da jeg så en anden version, nåede jeg at ændre inden julegave og alting løb af stablen. Hesten efter en tur hos frisøren kan ses her.


Har du lyst til at se flere billeder af ponyhesten, kan de ses lige her på Ravelry.

4 kommentarer:

  1. Hejsa
    Hold da nu lige op....
    Hvor er den bare så flot.
    Du er bare så skrap til de dyr.

    Denne kunne godt flytte herhjem til mig...

    Må vist snart tage mig sammen, og så forsøge mig ud dyre-kunsten.

    Rigtig glædelig jul til dig og dine.
    Dianna

    SvarSlet
    Svar
    1. Dianna, de er superhyggelige at sidde med, og så overskueligt et projekt at det hurtigt bliver færdigt.. for man kan jo lige lave en blomst mere,, og en til .. og endnu en :)

      Slet
  2. Den er da blevet helt vildt skøn :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Lydert, jeg har set en version med hæklet hår, og måske er jeg nødt til at lava den om.. bare fordi :)

      Slet