søndag den 4. februar 2024

Oden Socks

 

De første adventsstrømper er færdige. Garnet fandt Anders og Emilie frem og pakkede ind til adventsgave. Garn, der allerede var i husholdningen. Husholdningen, fordi Emilie har sit eget lille lager, og mens Anders fandt to fed i min beholdning, valgte Emilie et fed fra min kasse og et fed fra hendes egen hylde. 

Garnet her, lå i min kasse. Jeg købte det for længe siden med tanke på Anders, men da det nåede frem, synes han på ingen måde farverne talte til ham, og mente det ville gøre sig meget bedre til mig. Jeg var ikke enig.



Nu viste det sig, at tiden arbejdede for mig, og nu synes han det var rigtig pænt og ville gerne have strømper af det.

At få garn og slå op til fire par strømper i løbet af december (også selvom det var eget garn), har været lidt overvældende i forhold til mængden af igangværende projekter. Jeg har følt mig en lille smule presset over alle de ting jeg har gang i og må lade ligge.

Samtidig har det egentlig været  helt okey, og jeg har det fint med at have projekter liggende, der ikke bliver strikket på. Jeg kunne bestemt godt finde på at gentage, for strømper tager den tid, strømper tager, og de kan sagtens ligge og blive arbejdet på et par ad gangen.



I virkeligheden - er det gået op for mig - handler presset mere om, at jeg har lidt for mange sweaters i gang, og jeg har meget lyst til at slå op til flere - og gør det måske også. For noget har banket på rigtig længe, og  andet presser rigtig meget på. 

Og  jeg vil stadig gerne lave det hele. 

Anders er glad for nye strømper - og udsigten til flere. 








Design: Oden Socks af VickeVira/Mia Dehmer.


Garn: All in One fra A Lonely Socklady i farven Underwater Goldmine.

Jeg har før strikket af garn fra A Lonely Socklady, også dengang All  in One. Stribede strømper er ikke for mig, så er der mere til alle andre, men jeg er vild med de farveholdninger Lone laver, hvor stribefarverne bliver rodet sammen.

Og jeg er ret vild med hendes garn, der er lidt tykkere end det gængse strømpegarn, og utrolig lækkert at strikke med.  

Jeg brugte 87 gram til hele parret.


Pinde: Jeg brugte 2,5 mm. Rundpind, Magic loop. Det gør jeg altid til Anders. 



Størrelse: Anders holder meget af lange skafter, der matcher fødderne, der er en størrelse 47. 

Jeg slog 72 masker op - den største størrelse. Her herrestørrelsen.

Jeg er altid en smule bange for om jeg har garn nok, når skafterne bliver lange. jeg strikker fra toppen og ned, og har et par gange været nødt til at finde et ekstra garn til tåen. Jeg kunne strikke den anden vej, det virker bare ikke for mig. Til gengæld ved jeg efterhånden hvor lange skafterne kan blive, for at have nok garn til foden. 


Bemærkninger: Oden er Odin, vikingernes overgud. Mønstret illuderer vikingemønstre. 

Anders er glad for snoninger, og ind imellem morer det mig lidt, at de mønstre jeg finder til ham, ofte vender tilbage mod vikigene. 

Oprindeligt skulle der kun være mønster på forsiden af strømpen. Ned over bagbenet skulle der strikket rib. Jeg kan godt lide mønstre hele vejen rundt, og gør det uden overhovedet at overveje. Det var faktisk først bagefter det gik op for mig, at der ikke var mønster på bagbenet.

Det er der selvfølgelig i min udgave.



Faktisk indrømmer jeg blankt at jeg slår op, kigger måske på fordelingen af ribmasker, bruger mønsterdiagrammet og glemmer alt om resten af opskriften. 

Jeg har ikke brug for at læse mig til hvor langt benet ska være, hvordan jeg laver en hæl (med mindre det er en speciel hæl). Jeg kan finde på at tjekke op på, hvor mange masker designeren har tænkt jeg skal strikke i forbindelse med opstart af hælrundingen. Opstrik af masker langs hælflappen, indtag længden på foden og senere tåen, ligger på rygraden og jeg gør det bare. Altid uanset hvilken strømpe jeg strikker. 



Jeg laver mine egnen noter undervejs. Her valgte jeg at strikke mønster på hælen, snoede anderledes, noterede hvor mange gange og hvor mange masker jeg efterfølgende samlede op. Det er cirka det samme hver gang, men forskelle på 2-3 masker kan godt betyde noget i det færdige resultat.

Det samme gælder tåen. Her lavede jeg en båndtå. Det kan komme an på dagen hvor mange gange jeg synes der skal tages ind på hver anden omgang, og mange gange jeg tager ind på hver omgang. Igen er et notat en god ide. 

Jeg prøver altid strømperne på, inden jeg strikker tå. Mønster, fasthed og antallet af masker kan gøre en stor forskel i forhold til hvor lang  foden skal være, før tåen nåes. 


Vil  du se flere billeder af strømperne, kan de ses på Ravelry.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar