fredag den 5. august 2022

Frodo Socks

 

Med Frodo har jeg strikket mig gennem de første otte medlemmer af rejsefællesskabet og Anders mangler kun den sidste rejsefælle i strømpeform.

 

 

Den sidste er Legolas, et mønster jeg tidligere har prøvet kræfter med, men endte med at opgive. De otte par jeg nu har strikket har været fantastiske mønstre, der har været lige til at gå til, mens Legolas-strømperne ikke har helt den samme fantastiske finish.

Legolas kommer i to størrelse, jeg forsøgte med begge. Den ene var for lille, den anden alt for stor. Det skal nu ikke afholde mig fra at prøve igen. Jeg har købt garn, og tænkt temmelig mange tanker om hvordan de kan ende med at passe.

Tilbage til Frodo. De har været hyggelige at strikke, og sådan et stykke strik jeg har strikket på on and off. Derfor har det taget lidt over to måneder at blive færdig. Det passer mig ærlig talt fint at have sådan et stykke strik, der tager lang tid at blive færdig med, uden at det betyder det store.

Samtidig må jeg erkende at når et stykke strik ender med at ligge ustrikket hen, går jeg hen og glemmer mønstret og skal lære det igen. 

Anders er nu et par strømper rigere, men må nok indse at det kan tage tid, inden han får det foreløbig sidste par i rækken.

 

 


 

"I feel that as long as the Shirelies behind, safe
and comfortable, I shall find wandering more
bearable. I shall know that somewhere there is a
firm foothold, even if my feetcannot stand there again."

- Frodo Baggins, Fellowship of the Ring 

 

 

Design: Frodo Socks af Claire Ellen.

 

Garn: Sokkegarn fra Rema1000 i en fin brunlig melering.

Jeg brugte 92 gram garn til hele parret. 

Efter at have strikket af håndfarvet blødt strømpegarn temmelig længe, må jeg erkende at det billigere supermarkedsgarn er temmelig groft at arbejde med. Forhåbentlig betyder det slidstyrke. 

Anders synes ikke umiddelbart de er mærkbart anderledes at have på.  


 

Pinde: 2,5 mm rundpinde, 80 centimeter.

 

Størrelse: Jeg slog op til den største størrelse - 72 masker. 

Anders bruger en størrelse 47. Han kan godt lide længde  på skaftet. Såh...

 

 

Bemærkninger: På bagbenet har strømpen oprindeligt et hulmønster. Jeg var temmelig sikker på at huller ikke ville falde heldigt ud i Anders' optik. Han gav mig ganske ret. 

I stedet for huller, valgte jeg at strikke omslagene drejede og opnåede dermed et stykke strik, der fremkom uden huller. 

I min iver efter at få hullerne til at forsvinde, overså jeg fuldstændig at et af tegnene i diagrammet til forveksling lignede to ret sammen. Det irriterede mig at alle sammenstrik vendte den samme vej, så jeg brugte tid på at  vende halvdelen, så mønstret fremstod symmetrisk. 

I virkeligheden skulle alle samstrik være strikket vrang, Altså endte jeg med at opfinde et andet mønster, end det skulle have været.

Jeg kan godt lide det jeg endte med. Jeg opdagede ikke fejlen, før jeg var næsten færdig med den første, og besluttede at beholde det mønster jeg havde frembragt.

 

Vil du se flere billeder af strømperne kan de ses på Ravelry.

 

 

 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar