lørdag den 7. november 2015

Af hjertets lyst


Der er masser af ting jeg ikke har lyst til at lave – eller nogen sinde forestiller mig at skulle lave. Heidi Bears hæklede hjerter for eksempel.


Hippy Hearts


Men når så Emilie pludselig står og nok så pænt, og med dådyrøjne, spørger om ikke godt jeg vil lave et eller flere, hun kan give som afskedsgave i vuggestuen – så er det svært at sige nej.

Så jeg lavede et hjerte. Og to mere. Og kunne konstatere at hjerterne er langt pænere og sødere og rarere i levende live end på billeder. Lige meget hvordan jeg vendte kameraret, lige meget hvordan jeg hængte eller lagde hjerterne, kunne jeg blot konstatere at det var fuldstændig umuligt at tage et fornuftigt billede af dem.

Til gengæld er de rare at kramme, bløde og med en fin form. Og afsindig nemme at lave. Meget nemmere end fuglene, som jeg efterhånden har lavet rigtig mange af. Til gengæld er fuglene meget mere fotogene.

Emilie valgte farverne og fandt endda på at bruge glimmertråden, der længe har ligget og samlet støv. Glimmertråd og hjerter passer fint sammen. Jeg tilføjede en ekstra farve til det sidste hjerte, bare for at afprøve det med en ekstra farve og så for at skabe lidt variation.

Jeg har prøvet det med en ekstra farve før, men dengang gjorde jeg det anderledes. Og når nu det viste sig at opskriften til hjertet også indeholder beskrivelsen af det med endnu flere farver, skal det selvfølgelig prøves igen.






Design: Hippy Hearts African Flower Crochet Pattern af Heidi Bears.


Garn: Bomuld i flere varianter og pink glimmer fra Lammy Yarns – ren plastik. men hvem har ikke somme tider brug for glimmer i plastikversion?

Garnforbruget er samlet på 74 gram for de tre hjerter. det giver et gennemsnit på godt 25 gram pr hjerte. Stoppede vejer de mellem 63 og 71 gram. Den forskel handler formentlig mere om hvor meget fyld jeg har stoppet i, end hvor meget garn der er brugt.

Hjerterne er stoppet med fiberfyld fra en IKEApude.


Nåle: Jeg har brugt en hæklenål nr 2½.


Størrelse: Hjerterne er endt med en størrelse på 16 x 12 x 6 cm. Det Tredie er en lille smule større – men ikke meget. Størrelsen er fin at holde mellem to hænder og de kunne sikkert være fine med en klokke i midten.


Hippy Hearts


Bemærkninger: Der er ikke meget at bemærke. Emilie valgte en sort vokset bomuldssnørre som ophæng. Jeg mnterede, Emilie pakkede ind og afleverede sammen med lækker the købt i thebutikken, hvor hun arbejder.


Vil du se flere billeder af hjerterne, kan de ses på Ravelry.


    

6 kommentarer:

  1. Hvor er de skønne. Godt Emilie kan udfordre dig. God søndag :-)

    SvarSlet
  2. Åhhh de er så fine. Tror faktisk godt jeg kunne finde på at prøve dem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Violykke, de tog ikke lang tid at lave. Måske et projekt til jeres julestue?

      Slet
  3. Jeg tænker, at du måske skal udfordre Emilie med hæklenålen, så hun selv kan imødekomme sine egne ønsker om at glæde andre med hæklerier?

    Og hun har jo ret - søde er de!
    mvh Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Det bure hun Lone, og hun kan da også svinge en hæklenål - det har bare ikke den store interresse. Så vil hun hellere undvære. Men jeg kan da håbe at hun en dag.... :)

      Slet