tirsdag den 9. februar 2010

Tøndeslagning


For et par år siden ønskede ungerne i Caféen at vi skulle holde fastelavn. En tradition blev skabt og da skolens fastelavnsfest for hele overbygningen i løbet af de sidste år blev vores ansvar, besluttede vi at vores egen fastelavn skulle foregå ugen før den store fest.

Det skal selvfølgelig være en tirsdag aften, med lang åbningstid og tid til det hele – god mad, tøndeslagning, udklædning, fastelavnsbollespisning og afstemning om bedst udklædte.

Der var så bare det at vi havde glemt at købe en tønde… det kom vi i tanke om i går! Vi kiggede på hinanden og besluttede at det måtte vi så bare undvære. Uden tid til at ligge i vand, bliver den slået ned efter ganske få slag af alle de store unger – så altså ingen tønde.

Det varede lige til jeg kom hjem i aftes og Anders sagde: I klæder da bare den søde kollega ud som tønde, giver ungerne skumgummistave og lader dem tæve løs på ham, til tønden ikke kan mere og hoster op med noget slik…

Joh… tænkte jeg og sendte den første i en række sms’er. Den søde kollega grinede højt og længe, før han tænkte Joh… hvorfor ikke og så gik det ellers lystigt med den ene sms efter den anden.

Inden jeg så mig om sad Anders og jeg fordybet i opgaven at forvandle en hvid t-shirt til en tønde og udviklede samtidig den ene gode ide efter den anden. I den anden ende af Rødovre udtænkte den søde kollega lige så mange gakkede planer og da vi endelig stod i salen med skumgummikøller og en flok børn, der hoppede på ideen med det samme, nåede planen at blive ændret et par gange.

Alle blev udstyret med køller – tønden lovede dog at holde langt inde på skaftet, så rækkevidden blev lidt kortere. Tønden fik bjælder i lommerne, lyset blev slukket og så gik den vilde jagt.

Senere blev lyset tændt, tønden stillet i den ene ende af salen, mens ungerne stillede op på række, for en efter en i almindelig kendt stil at slå på tønden. Det var næsten sjovest – i hvert fald at se på, specielt fordi tønden ikke stod stille.

Til slut kunne tønden ikke mere, køllerne blev pakket sammen, og ungerne stæsede mod slik og hjemmebagte fastelavnsboller… Jeg er en lille smule træt nu!

tøndeslagning

Beklager den forringede billedekvalitet, det er taget i mørke med blitz.

Og så prøv lige at lægge mærke til den sjove detalje – hvor befinder hovedet af tøndens kølle sig??? – hovedet til tøndens kølle - der først dukkede op, da billedet blev blæst op på skærmen herhjemme :)

8 kommentarer:

  1. Tine, mon ikke den er faldet til jorden lige efter - jeg har bare været heldig at fange den lige i det øjeblik, den hang i luften... jeg opdagede den ikke, før billedet var blæst op på min skærm :)

    SvarSlet
  2. Det var da en super sjov måde at slå katten af tønden på :))
    Imponerende kollega du har der ;)

    SvarSlet
  3. Fantastisk ide - den vil de unge og de voksne huske altid. Super godt arbejde. Hilsen Bente

    SvarSlet
  4. For at fortsætte historien, mente vores chef ikke de blå mærker kunne retfærdiggøre en arbejdsskade, til gengæld gnækkede han og ville hellere end gerne sætte billedet af en tøndeklædt pædagog, med en flok vilde udklædte Cafémedlemmer iført køller efter sig - og så grinede han ellers højt :D

    SvarSlet
  5. Det lyder sindsygt sjovt og det ser ud til at tønden også morede sig. Det var modigt af jer at fuldføre den sjove ide. Jeg er sikker på at de vil huske den fastelavnsfest som en af de bedste.

    SvarSlet
  6. Evi - ham tønden er bindegal - på den gode måde :D
    Eller, nogengange får vi bindegale ideer, der helt uden de store overvejelser bliver ført ud i livet... jeg tror også ungerne, for ikke at tale om min søde kollega (der måske burde omdøbes til min bindegale kollega) vil huske det længe XD

    SvarSlet
  7. Det var da en helt fantastisk sjov idé, men den kræver en ret modig og slagfast tønde....

    SvarSlet