mandag den 30. januar 2023

Masker på en søndag - Uge 4

 

Ugen kort:

  • Vi har tre A-uger (anderledes uger) fordelt over skoleåret. Ugen var en A-uge og en del skoletimer blev brugt på projektet.
  • I femte klasse øvede de projektopgaver, og det var fedt at se hvordan de arbejdede målrettede med deres emner, arbejdede sammen og måtte erkende at alting ikke er lige let. 
  • Det er godt de har god tid til at øver igen og igen inden niende klasse og den endelige projektopgave. 
  • At de allerede øver i femte klasse - og flere andre klassetrin - er fordi der på skolen er besluttet at arbejde mere projektorienteret.
  • Første runde samtaler til ny grøn koordinator - i daglig tale den Grønne dame - var skemalagt mandag. Anden runde klarede vi torsdag. Jeg er sikker på vi valgte den rigtige. 
  • Jeg fik håndsprit i øjet - det er ikke særlig sjovt, kan jeg fortælle. Svie, rødme og generel irritation er følgevirkninger. Her kom AMR-rollen i god brug, for jeg ved skolen ligger inde med øjenskyllevæske, og jeg har skrevet den efterfølgende skadesanmeldelse. 
  • Øjet har det fint, og er helt uden eftervirkninger.
  • Jeg rettede Emilies gruppeopgave - og fik skåret den til, så antallet af anslag passede. Jeg synes det var en fornuftig opgave, og selvom tre ordblinde gruppemedlemmer kan skrive en del sjove vendinger, var der slet ikke så mange fejl, som jeg kunne have forestillet mig. 
  • Jeg hentede Oscar tirsdag og havde ham overnattende. Pædagogen på stuen morede sig over hvordan barnet kom løbende og kastede sig i favnen på mig, i det øjeblik han så mig, mens far gerne bliver overset og må vente og vente og vente. 
  • Der er forskel på folk  :)
  • Vi lavede sundhedsbomber på bålet. Det var et hit.
  • Endelig lykkedes det og tøserrne gik ud og spiste sammen. Det var en skøn aften og som vi trængte til det. Vi har skrevet en ny dato i kalenderen og glæder os allerede.
  • Jeg har klippet tre dynebetræk, en dug og et sæt køkkengardiner med små blomster op til fire kjoler. De to er næsten færdige. Den sidste kræver lidt tankevirksomhed, for jeg glemte at tænke mig om og har kun et halvt skørt og et falmet stykke stof tilbage, af den slags der hænger nederst hen over vinduet - altså meget smalt. 
  • Der blev også tid til et par møder, hvoraf i hvert fald et var ret vigtigt. 
  • Det er otte år siden Emilie og Josefine blev viet af en klassekammerat i sneen under en lygtepæl på en skitur til Sverige, mens de gik på efterskole. 

 






 

Læse: 

Jeg er nået til sidste del i sagaen om Harry Potter. Dumbledore har mødt sit endeligt, Harry har besluttet at jage horcruxer på egen hånd, Ron og Hermione har tænkt sig at tage med. Snape er flygtet mod Voldemort, og en lærer fra Hogwartz er forsvundet. 

Meget længere er jeg ikke nået.


Strikke:

Lige inden nytår slog jeg på til Legolas Socks til Anders. De er sidste strømper i samlingen Fellowship of the socks, og det er tredje gang jeg forsøger. 

De første to gange strikkede jeg efter mønstret - først den ene størrelse, dernæst den anden. Den ene blev alt for stor, den anden kunne under ingen omstændigheder kommer hen over Anders' hæl. 

Det snoede bladmønster skal efter opskriften flyttes på hver omgang. Det betyder at det hele bliver temmelig stramt.  

Denne gang flytter jeg på hver anden pind. Det betyder at snoningen snor lidt langsommere, men at det strikkede ikke bliver så stramt. Nu passer strømpen perfekt.






5 kommentarer:

  1. Fellowship of the Socks er en herligt skør idé. Jeg må vist lede din blog igennem for at finde de andre 8, for de her Legolassokker er da flotte - og nej jeg vil ikke snyde og kigge på Ravelry - jeg vil se DIN udgave af dem ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Charlotte, du kan klikke på linket lige herover - jeg har nemlig lavet et tag til fællesskabet :)

      Slet
  2. Det var vist blevet lyserødt lige før ;) Men jeg fandt det via en af de andre sokker - det er virkeligt imponerende.

    SvarSlet
    Svar
    1. PS. jeg kan virkelig godt lide snoningerne på Travers sokker - det kommer jeg til at lære at strikke!

      Slet
    2. Ja de er fine. Det har været hyggeligt at strikke mig gennem alle opskrifterne. Og Anders bliver så glad hver gang et par er færdigt :)

      Slet