fredag den 1. november 2013

Gemakkerne


Jeg er slet ikke færdig med Eremitagen. For selv om det er et lille slot, er der stadig mere at fortælle.

Rundt om den fine spisesal ligger bitte små gemakker. To på den ene side, der også rummer trappen og tre på en anden. De tre nordlige gemakker har givet plads til kongen - Christian VI - og dronningen, mens de to sydlige gemakker har været til børnene; prinsen - senere Frederik V - og prinsessen.


Dronningens blå og hvide gemak - Eremitagen oktober 2013


Laurids Thura, som stod som bygmester på slottet, var samtidig i gang med opbygningen af det første Christiansborg, og måske har Eremitagen været en prøve på det meget større slot på Slotsholmen. I hvert fald har de små gemakker ikke kun tjent som mulighed for aftrædelse, men også som showroom for forskellige muligheder inden for dekoration og indretning.

De tre kongelige gemakker - et til kongen og to til dronningen - nord for spisesalen har været tapeseret med håndmalede kinesiske silketapeter. Et grønt, et hvidt og et blåt. Under restaureringen måtte et kæmpe arbejde til, inden det for det første stod klart hvordan tapeterne havde set ud, og siden hvor nye kunne skaffes.

Det blev indien, hvor tapeterne både blev vævede, fortrykt og siden håndmalede. Damen kunne en lang spændende historie, som jeg desværre har glemt det meste af.

HUn fortalte også om vinduesrammerne og panelerne, som nutidens restaureringshold meget overraskede fandt malet sorte med hvide felter. Også dengang var det et mærkeligt valg, og først da restaureringen stod færdig, gik det op for holdet hvor stor en effekt de sorte rammer har på det omgivende landskab.

De sorte rammer henter det omgivende landskab ind som levende malerier på en anden måde end en hvid ramme kunne have gjort. Jeg har flere billeder, men på ingen af dem kan effekten ses så tydeligt, som da vi stod der.

De små kongelige kabinetter har været indrettet med sortlakerede kinesiske møbler, som små kinesiske æsker.


Kongesønnens chipolinmalede gemak - Eremitagen oktober 2013

Damen i loftet, måske en barnepige - Eremitagen oktober 2013


Helt anderledes ser de sydlige rum ud. Her er arbejdet med en meget håndværkskrævende fransk maleteknik, der får det malede til at fremstå som porcelæn. Samtidig er effekterne af guld med til gøre rummene helt anderledes end de kinesisk inspirerede.

Her er en anden overdådighed med spejle, forsirringer og streger, der får rummene til at virke større end de små kineserier.

I det gemak, der har været kongedatterens er desuden et loftmaleri, af en åbenbart noget atypisk dame for samtiden. Gisninger gå på, om hun har været tænkt som barnepigen, når barnet har været lagt til ro.

I samtlige værelser er i et hjørne en skjult dør, der fører ind til hemmeligheden. Det vi i dag kalder toilettet. Længere nede i slottet, har tjenestefolk haft muligheden for at tømme for samme hemmelighed, når det var nødvendigt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar