søndag den 20. september 2020

Aubade

 

Det er sjovt som børnetøj gerne får en reprise, mens jeg ellers sjældent gider strikke det samme mere end en gang. Børnetøj er åbenbart noget andet.

 

 

Den lille Aubadekjole fra Froginette, har jeg derfor strikket før. Jeg kan ikke huske hvornår opskriften kom ud, men jeg så den som et temmelig beskåret billede på Instagram og forestillede mig hvordan den ville ende med at se ud, allerede mens teststrikninge var igang.

Siden købte jeg opskriften og kunne konstatere, at der var elementer jeg ikke var helt tilfreds med. Heldigvis er der stor mulighed for at ændre på både det ene og det andet efterhånden som opskriften strikkes igennem.

Jeg tjekkede op på mine gamle noter, lavde samme ændringer og tilføjede vist en enkelt, som i højere grad handlede om tilgang og at lette arbejdet for sig selv. 

Med den lille kjole var den strikkede del af babybunken til barnedåben i Aarhus færdig.

 

 







Design: Aubade af Lisa Chemery.


Garn: Blackhill CottonWool fra Garnudsalg i farven Rosenknop. Jeg tilføjede tre knapper af kokos.

Jeg brugte 86 gram til hele kjolen.


Pinde: 2,75 og 3 mm. Jeg brugte rundpinde til det hele.


Størrelse: 6 måneder


Bemærkninger:  Jeg lavede to ændringer på kjolen til Rose, som jeg fortsatte på kjolen her til Alba. For det første tog jeg ud i sidesømmen med 8 pindes mellemrum, indtil hulborten forneden. Ifølge opskriften skal kjolen strikkes lige ned, men jeg synes ikke det giver særlig god plads til blerumper. Derfor udtagningerne. 

Så vidt jeg husker går mønsterborten over 6 masker. Jeg lagde til eller tog fra, så det passede med den første pind i mønstret. jeg har ikke noteret hvordan, men jeg tænker det gik op.

 

 

På ærmerne skal der ifølge opskriften tages temmelig mange masker ud inden mønsterborten nederst på ærmet.

Efter mønsterborten tages der endnu flere masker ind, inden en iCord og en ballonagtig effekt til følge. 

Det jeg kan se på andres billeder af den færdige kjole, er et ærmer der buler og bukker underligt hen over mønsterborten. Det synes jeg ikke er pænt. 

Derfor valgte jeg kun at tage en smule ud inden mønsterborten og kun at tage en smule ind, inden iCordafslutnigen. Jeg har noteret cirka halvdelen. Jeg strikkede også ærmerne længere. Jeg er ikke fan af trekvartlange ærmer. Jeg fryser om mine håndled. Og børnetøj kan bruges længere, når ærmerne starter med at være lange.

 

 

 

Yderligere ændrede jeg en enkelt ting. Og her er jeg ikke helt sikker på præcis hvordan. Men ifølge opskriften skal der en iCord rundt langs halskanten og de korte forkanter ved knaplukningen. Af en eller anden grund sker det i flere tempi og også så langt henne i opskriften at halsen vist nærmest er et overstået kapitel.

Under alle omstændigheder valgte jeg at strikke det hele ud i et, efter knaplukningen var tilføjet og jeg havde masker at strikke iCord i. Jeg har højst sandsynligt samlet masker op rundt i halskanten og strikket i dem. 

Med mindre jeg var fremsynet nok til at slå op med en provisorisk opslagning og dermed havde maskerne. Det kan jeg simpelthen ikke huske, men der foresvæver mig et eller andet...


Har du lyst til at se flere billeder af kjolen, kan den ses lige her på Ravelry. 

 

 




2 kommentarer:

  1. Den er ret fin. Holder helt med dig om A-linje og ærmer uden balloneffekt. Jeg har ALDRIG forstået ballonærmer.....

    SvarSlet
    Svar
    1. Ballonærmerne er ellers i høj kurs hos ungdommen herhjemme... det er nok noget med alder... :P

      Slet