onsdag den 3. december 2014

Exploration Station


Stephen Wests fjerde mystiske sjal krævede ikke mindre end fire farver. Mit lager lå ikke inde med fire farver i samme kvalitet sdom passede til en pind nummer fire. Altså gik jeg på nettet og bestilte, for med dét ville jeg være.


Exploration Station - Stephen West mystery 2014


Jeg var ikke afsindig hurtig til at sende min bestilling af sted, så hele vejen igennem mysteriet har jeg haltet lidt bagefter. Det har heller ikke hjulpet at jeg har haft andre prioriteringer og på ingen måde har strikket monogamt på sjalet.

Men det har været sjovt. Og lærerigt. Og så holder jeg nok aldrig op med at synes, at det er fantastisk at se andres versioner tage form. Det er vildt så mange variationer, der kan komme af det samme mønster, blot ved forskellige farver. Det med farver er også temmelig vildt. En mærkelig samensætning kan vise sig usandsynlig smuk, mens et enkelt twist over den samme skala kan være fatal. Mange af de færdige sjaler er afsindig flotte, mens der bestemt også er nogen imellem, der ikke er det.


Exploration Station - Stephen West mystery 2014


Der var engang jeg under ingen omstændigheder kiggede billeder, under et mysterie, før jeg selv havde færdiggjort min egen del. Det er jeg holdt op med. Jeg vil stadig gerne have mysteriet, men så snart jeg har forstået hvor det enkelte clue bærer hen, ser jeg gerne billeder. Det betyder at jeg får muligheden for at blive inspireret undervejs. Det betød her, at jeg ændrede en lille smule i den yderste kant. Ikke vbæsentligt i forhold til opskriften, bare et enkelt farvestrejf, der ellers ikke skulle have været med.

Der hvor jeg ændrede, ændrede jeg selv. I stor stil. Det viste sig nemlig hurtigt at salet var halvcirkelformet. Jeg bruger sjældent mine halvcirkelformede sjaler. Jeg har et par stykker, kun et enkelt er i brug en gang imellem – og kun fordi jeg kan bilde mig selv ind, at der er en smule trekantet over det.


Exploration Station - Stephen West mystery 2014


Derfor valgte jeg at tilføre lige præcis nok spidshed midtpå, til at give indtryk at et trekantet sjal, i stedet for det runde. Jeg strikkede vendepinde i clue nummer tre. Et clue, der spillede på farveskiftet mellem to af de fire farver. I mit tilfælde blev det de to blå, og umiddelbart var det svært at se de to farver. Det er det stadig på billederne. Jeg strikkede kun vendepinde med den ene farve, og pludselig stod jeg med en spidshed, der også stod en lille smule ud i farvemæssigt i forhold til blandingen af de to blå.

Ellers fulgte jeg troligt opskriften. Strikkede westknits store yndlingshuller og glædede mig over de svungne vendepinde i det første clue. I anden uge blev teknikken hevet op i et højere lag og jeg lærte tofarvet patent og strikkede vævestrik. De tofarvede patent er så fantastisk enkel at det næsten gør ondt. Samtidig er den så langsom, at det kræver noget tålmodighed at komme gennem.

En eller anden dag, skal jeg strikke tofarvet patent igen. En eller anden dag.

Indtil da glæder jeg mig bare over mit nye sjal. Det varmer dejligt.








Design: Exploration Station af Stephen West.


Garn: Explore Wool Silk fra Great British Yarns. Garnet ligner mange andre uld/silke blandinger – denne har en blanding af 75% uld og 25% silke.

Det færdige sjal vejer 143 gram og der er brugt mellem 30 og 44 gram af hver af farverne.


Pinde: 4 mm rundpind.


Størrelse: Efter at have været lagt i spænd har sjalet et vingefang på 163 cm og en dybde på 88 cm.

Exploration Station - Stephen West mystery 2014

Bemærkninger: Jeg fulgte opskriften til punkt og prikke. I hvert fald de første to clues.

Da jeg nåede tredie clue, var jeg temmelig sikker på at den endelige form var nået. Jeg er ikke specielt vild med runde sjaler. Jeg kan ikke forklare hvorfor, jeg kan bare konstatere at jeg ikke bruger de runde sjaler jeg har strikket. Det havde jeg ikke lyst til skulle ske med det her, så jeg ændrede en smule på tredie clue.

Egentlig skulle jeg bare have forsat den runde form, men jeg ville have en følelse af trekantethed, derfor strikkede jeg vendemasker på hver anden pind over de midterste ca 100 masker. 4 mindre for hver vending. Hver anden pind betød at alle vendepindende er strikket med den mørkeblå. Det træder tydeligt frem i virkeligeheden, mens det gør sig mindre godt på billeder. Tredie clue er en blanding af de to blå, og umiddelbart faldt de to bå så meget i med hinanden, at det var svært at se.


Exploration Station - Stephen West mystery 2014

Fjerde og sidste clue ændrede jeg også en lille bitte smule. Slet ikke så drastisk som det tredie. Jeg tilføjede blot en enkelt rille i en anden farve inden den sidste tur frem og tilbage med bundfarven og aflukningen med iCord.

Striben i kanten er ikke noget jeg selv har fundet på. Jeg lod mig friste af Wollilli’s udgave af kanten, og kopierede fuldstændig. Jeg synes det er en fin detalje.

Efter bad og stræk er det gået hen og blevet et dejligt sjal, jeg nok skal få brugt. Rigtig meget.


Har du lyst til at se flere billeder af sjaket, kan de ses lige her på Ravelry.

2 kommentarer:

  1. Det er TOP lækkert og det vil jeg faktisk mægtigt gerne kaste mig ud i. Har endnu ikke haft en strikkepind i hånden seriøst siden jeg lukkede jakken af. Har ikke rigtigt kunne finde noget der lokkede. :-)

    SvarSlet
  2. Du må i gang Henriette. Jeg synes det er et godt projekt - også selvom der var rigtig mange masker undervejs :)

    SvarSlet