lørdag den 1. april 2023

Vi er mere værd

 

Og så gik resten af ugen. Skønne dage fyldt med gode oplevelser og med snak om at påskeferien er tiltrængt.

Onsdag samledes over to tusinde tillidsvalgte pædagoger til topmøde i de gamle lokomotivværksteder bag rangerområdet ved Dybbelsbro.  Det var en vild oplevelse. En lang dag med mange gode indlæg, latter, sang, alvor og sjov blandet. 

 

 

Vi var to af sted, og vi var trætte da vi gik mod toget og turen hjem. Vi sendte en kærlig tanke til alle dem, der kom langvejs fra, og som havde langt hjem - heldigvis i fælles busser. Tænk at kunne samle folk fra hele landet. Det synes jeg er lidt vildt. 

Jeg er egentlig ikke specielt politisk aktiv, men jeg er vokset op på en lilleskole og har lært at det er vigtigt at være organiseret og at vi sammen kan løfte i flok. Jeg kan Når jeg ser et rødt flag smælde udenad og kan nok synge med på Internationale og de små hjul, der flytter store ting

Mellem alle de spændende indlæg, indrømmer jeg blankt at jeg var mest optaget af Astrid Elkjær Sørensen. Astrid har som historiker dykket ned i tjenestemandsreformen fra '69, der indplacerede alle de offentlige faggrupper i et lønrammesystem.

Den gruppe, der stod for beslutningerne bestod udelukkende af mænd. Der var en enkelt kvinde til stede - hun var sekretær. Dengang stod de faglige organisationer for kvindefagene ikke specielt stærkt - BUPL er for eksempel kun 50 år gammel. Og frontpersonerne for kvindefagene fik ikke mulighed for at gøre indsigelser. 

Samtlige kvindefag - pædagoger, sygeplejersker og så videre - blev indplaceret lavt i systemet, og er det stadig. Og selvom Søs Marie Serup senere på dagen udtalte at Alt hvad der er besluttet af en politiker, kan laves om, tænker jeg alligevel at det med ligeløn kan have lange udsigter.

Tilbage til historien, foregik tjenestemandsreformen i en tid hvor kvinder var en rubrik på mændenes selvangivelse. Og så er vi alligevel nået et stykke.

Astrid Elkjær Sørensen fortalte videre at det er blevet værre siden reformen, for pædagogerne har faktisk gjort rigtig meget for at ændre vilkårene. For eksempel skulle der ikke meget uddannelse til dengang i '69. I dag kræves der meget mere og faget er et fag. Hun endte snakken om ligeløn med at sige, at det er pinligt for et land, der nævner ligestilling som vigtig.

 

 

Lokomotivværkstederne er en  ret flot hal med en god akustik. I gulvet ligger stadig jernbanespor og på endevæggen løber trapper op til platforme foran tidligere tiders kontorer til formænd, der kunne stå og kigge ud over hallen og arbejderne. 

Tunge kæder og kroge hænger stadig under loftet og i den ene ende stod et gammelt lokomotiv. Jeg ville gerne have haft billeder med hjem, men det blev det ikke til. 

I stedet kom jeg til at rette linsen mod bordet og de mange foldere, planer, programmer og alt det andet, der følger med en dag i fagforeningens navn. Vi var blevet opfordret til at iklæde os magentafarvet, og det var der mange, der havde gjort. 

Selv fandt jeg AMR-Tshirten frem, jeg fik engang til et arrangement og passer godt på. Jeg har kun den ene, og den er faktisk ret fin.

Sådan en dag giver også god tid til strik.



 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar