søndag den 20. juni 2021

Rose og Oscar

 

Både Rose og Oscar ville gerne lege med hinanden, så i morges hentede jeg Oscar og så kørte cykel og vogn ellers mod Frederiksberg, hvor Sille og Rose ventede.



Jeg skal være den første til at indrømme, at jeg havde været lidt usikker på hvordan det ville gå, ud over en enkelt gang da de begge var ganske små, og til min fødselsdag i sidste uge har de aldrig mødt hianden.

Det gik overraskende godt. Aldersforskellen på et år - helt præcist, de har fødselsdag dagen efter hinanden - betød ganske vist at Rose gerne ville bestemme og fik lov til det. Nu var vi jo også hjemme hos hende. Oscar prøvede det bedste han havde lært at gøre som Rose befalede, indtil han ikke gad mere, fandt noget at lege med selv  og fik Rose til at se på sit legetøj med nye øjne. Og sådan køre det i ring - parallelleg og leg med hinanden i en glad forvirring.

Oscar var ganske ligeglad med at langt det meste af Roses legetøj er lyserødt. legekøkkenet og legemaden var et hit. Han lavede kaffe, bagte pizza, senere kage, købte ind og var noget overvældet over en seng med en rutsjebane indenfor. 




Vi nåede også ud i gården og den tilhørende legeplads, men det næsten for varmt, så vi gik ind igen. Ude fandt Oscar en ske, en gryde og skulle straks i gang med at lave havregrød. Rose havde andre planer, der handlede om kage og chokolade. At der også var vand og mudder involveret fik Oscar til at lade havregrøden vente og i stedet forsøge at følge Roses vejledninger ud i at flytte vand og mudder fra den ene beholder til den anden. 

Mens Rose fik travlt med noget andet, fortsatte Oscar, desværre havde han ikke helt forstået reglerne. Mens tøsebarnet udbredte sig om alt det forkerte, prellede det hele af på Oscar, der fortsatte med den skønne leg med sand, vand og jord.



Da Rose blev træt og Oscar begyndte at kaste med ting, blev vi enige om at nu var det vist på tide at pakke sammen. Efter et mindre skænderi om hvorvidt jeg var Roses ven eller Oscars farmor blev de begge enige om at elske mig, og at de gerne en anden gang ville lege igen en anden gang, og turen gik hjemad.

Oscar snakkede løs, mens jeg forsøgte at holde retningen på cyklen. Lige før Ålholm Station blev han pludselig meget stille, og nåede at sove det meste af ti minutter, før vi holdt udenfor de hjemlige omgivelser.

Det var en skøn dag, og skønt at kunne aflevere barnet hjemme, før jeg kørte videre hjem til mig selv og en aften uden større udfordringer end varmen. Vi endte med at se os slåede, fandt en bænk i skyggen ved branddammen, købte en temmelig lækker salat fra en lokal cafe, og nød aftensmaden i det fri.

Det kunne begge dele godt gentages en anden gang.






2 kommentarer:

  1. Åh, hvor sjovt, altså! Dejligt at de fandt ud af det, trods alt. Vand og mudder løser det meste, jo.....

    SvarSlet
    Svar
    1. Christunte det var en fest at se dem sammen :)

      Slet