torsdag den 13. maj 2021

Masker fra i mandags - Uge 18


Jeg tog billederne mandag, med en beslutning om at poste dem samme dag... Men selvom ugen har været kort, har den godt nok været med fuld knald på - og mere om det på søndag (for jeg husker det forhåbentlig på søndag), og i stedet et tilbageblik på sidste uge:


Ugen kort:

  • Et heldigt kig i skemaet viste at jeg har fået et tilsyn, jeg ikke har haft tidligre. Dermed kunne jeg gå en runde i skolegården mellem glade legende børn, og et enkelt, der havde brug for et plaster.
  • Jeg havde en meget alvorlig snak med børnene i den ene klasse, mens børnene i den anden klasse tog kampen op mod krydser og korssting efter egne designs. De er gode, er de. Også selvom det ikke er helt let, og nogen må vente længe på hjælp.
  • Efter i mange år at have kigget med, besluttede jeg at deltage i årets #memademay og finder alt det hjemmelavede tøj frem. I hvert fald nogle dage. Jeg kan konstatere det er længe siden jeg syede på kontinuerlig basis - alt er meget gammelt :P
  • Mellem undervisning og børn blev der plads til de sidste forberedelser til weekenden. 
  • Coronatests var værd at planlægge
  • Fredag kørte Louise og jeg sortklædte fra skolen, da klokken ringede ud. Vi havde sendt Berit i forvejen. Ved sidste afkørsel inden broen kidnappede vi Lotte, der troede hun skulle på kæresteweekend, men gerne byttede til en polterarbendsfejring. 
  • Den stakkels kommende mand, der havde holdt på hemmeligheder længe, var ved at falde om af grin og havde vist en hyggelig weekend hjemme. 
  • Vi andre havde en skøn weekend på Bornholm.
  • Jeg var færdig, da vi nåede hjem søndag.



'





Læse:

Det har været skønt at læse sig gennem Den tavse enke. Den er letlæst, jeg havde ikke set plottet - som vokser bogen igennem. Der er mange historier i historien, der væver sig ud og ind mellem hinanden. Nogle bliver formentlig afsluttet, andre kan fortsætte i kommende bøger. Sådan skal det være. 

Inden jeg lukkede bogen i går aftes, var morderen dukket op, og en anden forsvundet. Historien er stadig i fuld gang og der er stadig sider tilbage. Mens opklaringen nok skal finde en god slutning er jeg mere usikker i forhold til de kendte skikkelsers liv og levned.


Spinde:

Det igangværende spindeprojekt har været gået i stå længe. Faktisk startede jeg i januar, Noget der skulle være nogenlunde overskueligt, blev pludselig uoverskueligt. 

Jeg spinder strømpegarn. De sølle hundrede gram er langt mere kompliceret end spand jeg sekshundrede gram garn til en sweater til Anders. Strømpegarn skal have en helt anden holdbarhed end garn til en sweater, og selvom jeg godt vidste hvad jeg skulle, faldt jeg alligevel ned i det hul, jeg ind imellem ender i - hullet, hvor jeg stopper al aktivitet, fordi jeg allerede har tænkt flere trin frem og er blevet i tvivl om hvordan jeg gør, når jeg når dertil...

Sådan virker jeg åbenbart. Jeg ved godt hvad jeg skal, teorien fungerer fint, men teori kan også betgyde at jeg kan se fremtidige problemstillinger, som jeg alligevel ikke kan gøre noget ved, før jeg kommer til dem. I stedet for bare at kører på, stopper jeg op og laver noget andet.

I tilfældet her, handlede det om hvor meget tvist der egentlig skal i strømpegarn, for at det bliver holdbart, men ikke for groft og stift. Jeg fik spurgt det rigtige sted, fik gode svar. Selvom jeg stadig ikke er helt sikker på hvor meget tvist der bør være - eller ikke være - gav det mig alligevel mod på at fortsætte. 

Nu kører det, jeg mangler at spinde den sidste tredjedel af garnet og har tvundet den første tvinding. Jeg har en god mavefornemmelse og er klar til at det bliver som det bliver - for viden handler også om erfaring.



'

Ingen kommentarer:

Send en kommentar