Ferdinand Graf von Zeppelin - ham med luftskibene - blev født ved Bodensee.
Efter en lang karriere ved militæret, en hel del krig og viden fra ingeniørkorpset, sluttede han som generalløjtnant, og begyndte at arbejde med mulighederne for et luftbårent krigsskib.
Luftskibe som krigsskibe blev aldrig til noget. De mere moderne flyvemaskiner gjorde deres indtog, og luftskibet blev i højere grad transportmiddel.
Han slog sig ned ved Friedrichshafen, hvor firmaet stadig ligger. Jeg kan ikke finde ud af hvad de i dag beskæftiger sig med, men noget teknisk, der fylder store dele af byens industrikvarter. Anders forsøgte at forklare ad flere gange, men jeg har glemt det. Det var sikkert ikke interessant.
Byen kalder ham deres, han står ved havnen og selvfølgelig er der et ret stort museum tilegnet luftskipperen over dem alle.
Vi havde snakket lidt frem og tilbage om det der museum. Vi var ikke helt sikre på om vi kunne nå det. Anders ville gerne, jeg var mest bare med.
Turen til pælehusene, som vi havde regnet med skulle være en heldagstur, viste sig at tage langt mindre tid end forventet. Vi brugte god tid, vi så det hele, vi var glade for besøget. Men reelt tog det ikke mere end to timer.
Som vi sad ved havnen i Unteruhldingen, begyndte vi at snakke om hvorvidt vi kunne nå tilbage til Friedrichshafen og se museet. Vi nåede det, selvom vi undervejs blev i tvivl.
Vi ville have været med toget, men der var en fejl på banenettet. I stedet tog vi bussen. Oppe på vejen, hvor vi stod af, var der et temmelig omfattende vejarbejde, og vi blev i tvivl om hvor vi kunne stå på igen. En lokalkendt sendte os ned i byen, hvor vi ventede lang nok tid til at være sikre på at det var helt forkert.
Vi endte med at finde en bus, køre tilbage til byen og nå turen forbi museet.
Det er i øvrigt stort.
Den sidste store Zeppeliner var LZ 129 Hindenburg. Luksuslineren over dem alle. Det største luftfartøj, der nogensinde er bygget, og som ved en alvorlig ulykke nedbrændte på blot 32 sekunder og for alvor blev enden på luftskibe som transpostmiddel.
Der døde 36 mennesker ved ulykken ved Lakehurst New Jersey i 1936.
Luftskibet havde kapacitet til et sted mellem 50 og 72 passagerer, alt efter om det skulle over Atlanten eller ej. Der var en besætning på 61 mand og inden ulykken fløj LZ 129 Hindenburg - og søsterskibet LZ 130 Graf Zeppelin II - utallige ture, rundt i hele Verden.
Luftskibet var kæmpestort og holdt oppe af brint. Selve området for mandskab og passagerer var lillebitte i forhold til den store brintfyldte ballon.
Museet indeholder masser informationer om luftskibe, som historien, om udviklingen og en hel masse andet. Zeppelin-fabrikken byggede ikke kun luftskibe. De lavede blandt andet også biler.
Personligt synes jeg, at den delvise rekonstruktion af den kæmpestore Hindenbrug var det mest spændende.
Vi startede fra gulvet, hvor vi via en trappe kunne "komme op i skibet". Vi besøgte loungen, og så kabiner - som ikke virkede særlig luksusagtige. Vi kunne se ud af vinduerne og sammen med modellen nede i udstillingen, fik vi en oplevelse af hvor stort et område passagererne har haft til rådighed.
Jeg har svært ved at forestille mig, hvor stort hele luftskibet oprindeligt har været.
Vi gik hele vejen igennem. Så kunst og spil med luftskibe. Tilbage i forhallen står en udbrændt motorblok af den slags, der hang på siderne af den enorme ballon og kun kunne styres af en mand, eller to, der skulle sidde dernede, og dermed mere eller mindre var afskåret kontakt med resten af besætningen.
Der var vist mindst fire motorblokke. Tænk at sidde der, helt alene på siden af en kæmpe ballon. Det har sikkert også været koldt.
I dag kan motorerne selv.
Anders var glad for at vi nåede det - jeg var mest med.