Midt i den store rundremise på Jernbanemuseet ligger drejeskiven. Der er noget dragende over så stort et stykke mekanik, som engang betød alverden, når store heftige dampdrevne lokomotiver skulle på plads i remisen, tilses og sørges for.
Drejeskiven virker stadig.
Og den bliver brugt når Odin - veterantogets lokomotiv - eller MY, det store dampdrevne lokomotiv, der også stadig er i brug på museet, bliver kørt i værkstedet.
MY blev udviklet af General Motors, og ændrede togtrafikken markant, da det i midten af halvtredserne blev en central del af DSB. Minitoget, der kører børn og voksne gennem museets udendørs områder har en lille kopi af MY som motorkraft.
Da jeg var på besøg stod en grøn rangervogn på drejeskiven. Thor, der er medarbejder på museet, fortalte og viste at den stadig virker og kørte den lille vogn en halv gang rundt.
Desværre måtte vi stå bag et rækværk og kigge på, her skulle ingen tæt på. Tæt på kunne vi komme, når det hele står stille.
Selvom hverken drejeskiven eller remisen for alvor blev det store kompleks og central for damplokomotiverne, som det var tænkt, synes jeg stadig det er et fantastisk bygningsværk, der fortæller historien om fremskridt, innovation og historie i en fin sammensmeltning.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar