fredag den 3. december 2021

Nissehuen 2021

 

Årets hue blev en lille og hurtig en af slagsen. 



For en del år siden strikkede jeg en nissehue til både Emilie og jeg. Begge er i brug hver december, hvor vi begge ofte bruger dem på arbejde. Sjældent herhjemme, men de er et hyggeligt indslag i decemberhverdage ude blandt andre. 

Huen er en af de opskrifter, der har stået på nissehueopskriftlisten siden beslutningen om en hue til Oscar hvert år, og blev den foretrukne i år. 

Faktisk troede jeg det ville blive lettere at finde sjove, anderledes, finurlige og forskellige nissehueopskrifter år efter år, men nissehuer ligner generelt mistænkeligt meget hinanden. Til gengæld kan stort set alle huer forlænges og blive til en nissehue.




Oscar var ikke specielt imponeret af huen, men han fandt sig alligevel i en flok billeder, som for størstedelens vedkommende er temmelig ringe, sådan rent skarphedsmæssigt. At han gad, handlede vist mest om at Faster Emilie fandt sin hue frem og var med på billederne. 

Jeg havde håbet på en dag med lys og bedre muligheder for photoshoot, men det blev ikke i år. 



I øvrigt er barnet blevet opmærksom på at vi voksne ikke kun hedder far, mor, farmor og så videre, men også har navne. Han kom i tirsdags og fortalte at far hedder Daniel og at farmor hedder Permille.

Hvad hedder Faster Emilie? spurgte han og kiggede nysgerrigt på mig. 

Det er jo sådan set et meget godt spørgsmål.










Design: Skumfidus af Bente Geil.


Garn: Fraya Mindful 100% Merino fra Stof og Stil. Jeg valgte rød og grå.

Der gik 35 gram til hele den lille hue - 15 gram af den røde og 20 gram af den grå.

Jeg strikkede huen med to tråde. 


Pinde: 4 mm. Jeg strikkede frem og tilbage på en rundpind af træ.


Størrelse: Jeg valgte den mindste størrelse og lagde 6 masker til. 





Bemærkninger: Jeg strikkede stort set efter mønstret. De 6 ekstra masker betød en snoning mere på kanten og cirka en maske mere mellem indtagningerne. 

Jeg endte med lidt færre masker til slut, men det synes jeg ikke ses på den færdige hue.

Jeg overvejede og huen skulle være længere end opskriften, men besluttede at ikke alle nissehuer skal være lange. Det var huen sidste år, og det bliver næste års hue sikkert også.


Vil du se flere billeder af huen, kan den ses på Ravelry.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar